De boswachter voelt zich steeds meer een vuilnisman – EenVandaag

Maandag 22 oktober – Niet alleen drugsafval wordt veelvuldig in de natuur gedumpt, ook ander huisvuil en schadelijke stoffen komen massaal terecht in onze bossen en natuurgebieden. De natuurorganisaties draaien op voor de kosten en de daders blijven meestal ongestraft. “Als je een paar dagen achter elkaar rommel opruimt, voel je je eerder vuilnisman dan boswachter.”

“Ik heb wel eens een maandagochtend gehad met twintig dumpingen. Ook wel eens een dag dat er niets nieuws ligt, maar dat is echt zelden” zegt Erik de Jonge, boswachter in natuurgebied de Brabantse Wal bij Bergen op Zoom. In een steekproef die hij met collega’s deed, kwamen ze op 5.000 dumpingen per jaar, zo’n veertien per dag. “Het probleem is in een paar jaar verdubbeld”, zegt Sonja van der Meer, directeur van het Drents Landschap. “Ik verwacht dat dit nog zal toenemen omdat gemeenten steeds meer heffingen op hun afval plaatsen.

Liever dumpen dan betalen

Sinds enkele jaren zetten gemeenten in op ‘diftar’, gedifferentieerde tarieven voor afvalinzameling. Volgens Van der Meer dumpen steeds meer mensen hun vuil dan liever in de natuur. Dat ziet boswachter Erik de Jonge ook. “Een paar jaar geleden kon je nog gratis je bankstel aan de weg zetten”, zegt hij. “Nu vind ik tientallen banken per jaar. Ik zou heel blij worden als het grofvuil eens per maand weer gratis zou worden opgehaald.”

Natuurorganisaties zijn ook nog eens vele tonnen kwijt aan het opruimen van gedumpt drugsafval, geld dat ze niet hebben. “Het voelt onrechtvaardig, want wij zijn er om de natuur te beheren”, zegt Van der Meer van het Drents Landschap. “Anderen verdienen er grof geld aan, maar wij zitten met de rotzooi en moeten betalen”, zegt Han ten Seldam van Natuurmonumenten.

Ook voor het andere grofvuil moet de boswachter betalen. Zo mogen burgers kleine hoeveelheden asbest gratis bij de gemeente inleveren, maar natuurorganisaties niet. Sonja van der Meer doet daarom een noodkreet. “Geef ons meer geld om te kunnen handhaven en toezicht te houden. Zo kunnen we mensen ontmoedigen om afval te gaan dumpen.”

(…)

Lees het hele bericht op de website van EenVandaag

www.eenvandaag.avrotros.nl