Column: Trumpiaanse toestanden rond konijn en haas – Agrio

Robert Ellenkamp, redacteur bij Agrio, schreef een column over de ‘Trumpiaanse’ toestanden rondom de nieuwe Rode Lijst.  Konijn en haas zijn nieuw op de lijst en er werd in het onderliggende rapport en het persbericht benadrukt dat het vooral niet goed gaat met zoogdieren in het boerenland.

Ellenkamp schrijft met enige verbazing dat actuele cijfers waarover wildbeheerheden beschikken niet zijn gebruikt bij het opstellen van de nieuwe Rode Lijst. Daarnaast benoemt hij ook het politieke spel wat momenteel wordt gespeeld. De dag nadat de Rode Lijst bekend werd, kwam de Dierenbescherming direct met een 30 pagina’s tellend lobbydocument naar buiten, waarin het verbieden van de jacht op de konijn en de haas een prominente rol speelde.

Ellenkamp denkt dat de Jagersvereniging een punt heeft. Hier komt ook het ‘Trumpiaans’ om de hoek kijken. In Amerika frustreerde Trump de posterijen om vertragingen te veroorzaken bij de poststemmen, omdat hij er vanuit gaat dat Biden daar voordeel van heeft. Hij veranderde de spelregels zodat hij meer kans maakt om aan de macht te blijven. Bij de Rode lijst zijn de spelregels ook veranderd.

Lees de hele column op de website van Agrio

Column: Trumpiaanse toestanden rond konijn en haas