Foto: Robert Jan Asselbergs

Afschot van knobbelzwanen in Zuid-Holland opgeschort

Vanwege een rechterlijke uitspraak is het afschot van knobbelzwanen in Zuid-Holland vanaf 22 november opgeschort. De rechtbank in Den Haag heeft dat besloten in een kort geding, dat was aangespannen door de Faunabescherming en de Stichting Dierenradar.

De provincie Zuid-Holland had tot op heden vrijstelling verleend om vanaf 1 november knobbelzwanen te doden. Knobbelzwanen veroorzaken op agrarische bedrijven met name schade aan gras. Deze schade wordt getaxeerd als boeren de schade aanmelden en verzoeken om een tegemoetkoming. De getaxeerde schade bedroeg in 2017 ruim €22.000. Naast deze schade vormen knobbelzwanen soms een risico voor de openbare veiligheid.

De rechterlijke procedures zijn nog niet afgerond, naar verwachting zal in maart bekend worden gemaakt of het afschot van knobbelzwanen weer toegestaan is.