Foto: Bas Worm

Nieuwe regeling tegen onnodig lijden van reeën – RTV Drenthe

Er worden elk jaar honderden reeën aangereden in Drenthe. Dit ‘valwild’ wordt, dankzij een nieuwe valwildregeling, geholpen door vrijwilligers. Zij voorkomen het onnodig lijden van de gewonde dieren.

Naast het verlossen uit het lijden van reeën brengen de valwild-vrijwilligers ook de locaties van de aangereden dieren in kaart. Door het in kaart brengen kunnen er preventieve maatregelen genomen worden die voorkomen dat reeën worden aangereden en de verkeersveiligheid vergroten. Het plaatsen van rasters is hier een voorbeeld van.

Redding mogelijk?
Momenteel is het vaak onduidelijk wat er met aangereden wild moet gebeuren. Daarom is de Faunabeheereenheid Drenthe (een samenwerkingsverband van agrariërs, jachthouders, terreinbeheerders en natuur- en milieubeschermende organisaties) in opdracht van de provincie Drenthe gestart met de nieuwe regeling. Momenteel zijn er 50 valwild-vrijwilligers die in bezit zijn van een jachtakte. Na een aanrijding schat een van de vrijwilligers in of het dier nog te redden is, of dat het snel en vakkundig uit het lijden wordt verlost. De valwild-vrijwilligers hebben een jachtakte.

Jaarlijks zeshonderd reeën aangereden
“Volgens de trendtelling leven er in Drenthe ongeveer tienduizend reeën, dat is een geweldig aantal en dat willen we natuurlijk graag zo houden”, zegt Piet van Dijk, voorzitter van de Faunabeheereenheid Drenthe. “Maar helaas worden er ook ongeveer zeshonderd reeën per jaar aangereden in Drenthe. Het gaat daarbij vaak om veel dierenleed en schade.”

Wim Nijzing, valwild-vrijwilliger

Lees het hele bericht op de website van RTV Drenthe

Nieuwe regeling tegen onnodig lijden van reeën