Foto: Elsemieke Ruifrok

Nederlands wild is vanaf december echt wild – Foodlog

22 oktober 2018 – Nog dit jaar komt er een keurmerk voor ‘echt wild’ op konijnen, herten en fazanten in de supermarkt, bij de poelier of in restaurants. Tenminste, als het echt wild is, dat wil zeggen in Nederland geschoten is.

De Stichting Keurmerk Echt Wild gaat de keurmerken uitgeven. Dat blijkt zinvol, omdat twee derde van de Nederlandse consumenten geen idee blijkt te hebben van wat wild eigenlijk is.

Op etiketten zijn op dit moment termen als ‘tam wild’, ‘gekweekt wild’ of ‘vlees met wildsmaak’ te vinden. Vanaf aankomende december wordt het anders. “De konijnen uit fokkerijen, de herten uit farms in Nieuw-Zeeland en bijgevoerde fazanten krijgen het keurmerk niet”, zegt Janneke Eigeman van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging in het AD. “Het gaat om wild dat in Nederland in vrijheid heeft geleefd en hier is geschoten. Dus geen gekweekt hert uit Argentinië.”

Het keurmerk is gebaseerd op de richtlijnen en systematiek van de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) en geldt alleen voor wild waarvan de herkomst te traceren valt.

(…)

Lees het hele bericht op de website van Foodlog

www.foodlog.nl