Foto: Robert-Jan Asselbergs

Natuurlijk Zoëy: ‘Ganzen geven prachtig vlees en fantastische eieren’ – RTV Utrecht

Kockengen – In een reportage van RTV Utrecht gaat Eddy Zoëy met jagers Ellen Mookhoek en Willem van Doorn op pad in Kockengen. Met een bootje varen ze door het rietland op zoek naar ganzeneieren.

Dat er een overvloed aan ganzen zijn in Nederland, is niks nieuws. Ellen: “Vijftig jaar geleden waren er in de zomer nog maar vijftig grauwe ganzen en nu zijn dat er 500.000!” Dat heeft vooral te maken met de natte natuurgebieden waar de ganzen graag hun nestje maken. “Bovendien zijn er in de jaren 70 zelfs wat ganzen uitgezet voor de gezelligheid en was er in de jaren 90 tijdelijk een jachtverbod op ganzen”, aldus Ellen.

Ganzen zorgen in Nederland voor problemen zoals landbouwschade en verdringen van andere vogels. Om het aantal ganzen in te perken worden o.a. bebroede ganzeneieren onklaar gemaakt. Ellen vindt dat we de anders met ganzen om moeten gaan: “Ganzen worden als een probleem gezien in plaats van de gevers van fantastisch eten. Er worden ieder jaar ongeveer een miljoen ganzeneieren vernietigd. Ik vind dat zonde. De eieren kun je namelijk prima eten. Eén ganzenei is net zo groot als drie kippeneieren dus daar moet je bij het eten wel rekening mee houden.”

Lees het hele bericht op RTV Utrecht

Natuurlijk Zoëy: "Ganzen geven prachtig vlees en fantastische eieren."