Foto: Mike Montgomery

Minister dwarsboomt plan: Limburgse jagers mogen geen geluiddemper gebruiken – De Limburger

Limburgse jagers mogen geen geluiddempers gaan gebruiken bij de jacht. Het ministerie van Justitie weigert een ontheffing te verlenen. Eerder gaf de provincie Limburg wel groen licht dat meldt Dagblad De Limburger op 27 februari.

Het ministerie is er bang voor dat bij diefstal van de geluiddempers mogelijk misbruik gemaakt kan worden. Jagers hebben van het ministerie ontheffing nodig in het kader van de Wet Wapens en Munitie en toestemming van de provincie om gebruik te mogen maken van de geluiddempers. Jagers dringen al langer aan op het gebruik van geluiddempers om met name het aantal wilde zwijnen in Limburg in te perken. Ook dient het om de oren van de jagers te beschermen en om minder overlast te veroorzaken voor de omgeving als er ’s nachts op wilde zwijnen wordt gejaagd, verteld Hubert Stassen, vicevoorzitter van de Stichting Faunabeheereenheid Limburg.

Volgens de provincie Limburg is het gebruik van geluiddempers bij de jacht op wilde zwijnen een hulpmiddel om Afrikaanse varkenspest buiten de deur te houden. Varkenshouders en jagers vrezen dat deze uiterst besmettelijk ziekte ook in Limburg aankomt.

Provincie en jagers proberen nu met een lobby minister Ferdinand Grapperhaus van Justitie te bewegen alsnog een ontheffing te verlenen. Gedeputeerde Hubert Mackus zegt dat het ministerie bereid is te bewegen. Mogelijk worden geluiddempers alleen toegestaan voor de jacht op wilde zwijnen.

(…)

Lees het hele bericht gratis op de website van De Limburger

De Limburger.nl