Foto: Tjalling van der Zee

Jagers richten pijl op hart van boerin uit liefde voor de patrijs – De Stentor

Ben en Theo Wichers Schreur uit Heeten begonnen twintig jaar geleden met hun inspanningen voor de patrijs. ‘Er werd toen geld ingezameld voor het behoud van de olifant, terwijl in Salland de patrijs dreigde uit te sterven.’

De gebroeders Ben en Theo Wichers Schreur gaan één dag per jaar op jacht. De overige 364 dagen van de scheurkalender knallen beide leden van de Wildbeheereenheid Heeten door Salland voor natuurbehoud in het algemeen en bescherming van de patrijs in het bijzonder. Als ware Cupido’s jagen zij op boerinnen, van wie er steeds meer hun echtgenoot zo ver krijgen om een strookje land beschikbaar te stellen tot toekomstig geluk van de akkervogel.

Spekhoek

De gebroeders Wichers Schreur telden twintig jaar geleden nog slechts vijf patrijzen in de Spekhoek, een buurtschap van Heeten. Daarop besloten zij om kruiden en planten in te zaaien op een strook grond, die hun kameraad Herman Wagenmans daartoe beschikbaar stelde.

Sindsdien bleven zij buurtgenoten bestoken om minder rendabele strookjes land, bermen en droge sloten ten bate van de patrijs beschikbaar te stellen. De gebroeders bespaarden kosten noch moeite. Inmiddels heeft hun landjepik ten bate van de patrijs geleid tot vijftien lapjes grond waarop ze kruiden mogen inzaaien. Hun inspanningen zijn niet onopgemerkt gebleven, want andere leden van de Wildbeheereenheid Heeten en de werkgroep Patrijs van Salland volgen het goede voorbeeld.

Wegwerpgebaren

De pioniers hebben een beproefde methode ontwikkeld om ook boeren zo ver te krijgen. Vanwege de zich opstapelende regelgeving beantwoordt een boer elk verzoek doorgaans met wegwerpgebaren. Daarom kiezen de gebroeders liever voor de omweg via diens echtgenote, wier hart sneller smelt voor de patrijs. Veelal met succes, want niet zelden beweegt een boerin haar echtgenoot tot het beschikbaar stellen van een overschietend hoekje.

Het echtpaar Schoorlemmer, dat een melkveebedrijf bestiert aan de Weseperweg in Heeten, geldt als de laatste verovering van beide jagers. De boerin had weinig overredingskracht nodig om haar eega zover te krijgen. Hij stelde medio mei twee stroken grond beschikbaar, al met al zo’n 1500 vierkante meter.

(…)

Lees hier het hele bericht

stentor.nl