Met houtduif gevulde paprika

Voor- of tus­sen­ge­recht, hoofd­ge­recht

Be­rei­dings­tijd: 21-30 mi­nu­ten

Ingrediënten

• borstfilets van 4 houtduiven (ontdaan van de velletjes, bewaar de pootjes en karkassen voor een duivensoep)
  • 4 middelgrote rijpe rode paprika’s
  • 1 bosje platte peterselie
  • 5 tenen knoflook
  • 1 el cacaopoeder
  • 2½ dl gevogeltefond
  • 1 el aardappelzetmeel
  • aluminiumfolie
  • boter.

Bereiding

Verwarm de oven voor op 180ºC. Snijd de kapjes van de paprika’s af. Werk ook met een scherp mes de onderkanten van de paprika’s iets bij zodat ze goed rechtop kunnen staan. Snijd de zaadlijsten uit de paprika’s en haal ook de zaden er uit.

Peper en zout de duivenborsten licht en druk deze per twee tegen de binnenkant van elke paprika aan. Zorg dat u een holte overhoudt tussen de borstdelen. Pel de knoflook en snijd de tenen in kleine stukjes. Hak de peterselie grof. Vul de holten met een mengsel van knoflook en peterselie. Doe er een klontje boter bovenop.

Wikkel de steeltjes van de paprikadeksels in aluminiumfolie om verbranden te voorkomen. Vet een ondiepe ovenschaal lichtjes in en plaats hier de gevulde paprika’s in. Zet de schotel 15 minuten in de voorverwarmde oven.

Kook de gevogeltefond in tot een derde. Bind de saus met een beetje aardappelzetmeel waarvan u eerst met een beetje bouillon een papje hebt geroerd.

Serveertip

Haal de gevulde paprika’s uit de oven en snijd ze horizontaal in dikke plakken. Haal de aluminiumfolie van de steeltjes af. Rangschik de plakken aantrekkelijk op vier voorverwarmde borden. Schep de saus er over en ernaast. Finishing touch: strooi met een klein (thee)zeefje wat cacaopoeder over het gerecht.

Dit recept is eerder verschenen op www.Wildplaza.com, een samenwerking tussen wildhandelaren en de Jagersvereniging.