Foto: Anoeska van Slegtenhorst

Jachtopzichter wordt crimefighter in Maas en Waal – De Gelderlander

De aanstelling van de jachtopzichter in Maas en Waal is een tweejarige proef die grotendeels wordt betaald door de provincie Gelderland. Ook in het gebied Bommelerwaard gaat een beëdigde boa aan het werk met hetzelfde takenpakket. Bij gebleken succes, wordt de functie mogelijk op tientallen plekken in de provincie in het leven geroepen. Dit meldt De Gelderlander op 20 november.

Jagers

Bijzonder aan de jachtopzichters/boa’s is dat ze als vrijwilliger in dienst zijn van een wildbeheereenheid (WBE), respectievelijk de WBE Wijchen en Waal en de WBE Bommelerwaard. De nieuwe functie is dan ook een initiatief van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging. Die zoekt in Gelderland en Limburg de samenwerking met de provincie en andere belangenorganisaties om de problemen in het buitengebied aan te pakken.

,,Ons belang is een goede wildstand en een goed beheer van de natuur”, zegt Ger van Hout, in beide provincies regiomanager van de Jagersvereniging. ,,Door de functionaris meer taken te geven, bijvoorbeeld bij de aanpak van dumpingen van drugsafval en andere criminaliteit, en overlast door recreatie en motorcrossen, konden we de financiering  van het project rond krijgen. In heel Maas en Waal is er ’s nachts maar één politieauto actief, terwijl – onbewapende – boswachters en gemeentelijke boa’s er in de nacht ook niet zijn.”

(…)