Foto: Erik de Jonge

Intrekking lichtbakontheffing vossenjacht aan twee Drentse pluimveebedrijven

Op 25 juni 2019 hebben de Gedeputeerde Staten van Drenthe besloten om de lichtbakontheffingen voor het doden van vossen in te trekken bij twee pluimveebedrijven met Freilandkippen.  De rechtbank Noord-Nederland heeft op 15 mei 2019 beroep dat was aangetekend door Fauna4Life en Animal Rights tegen deze ontheffingen, gegrond verklaard. Bert Dilling, voorzitter Jagersvereniging Drenthe, is ontstemd over het provinciale besluit.

Andere mogelijkheden
De rechtbank geeft aan dat er naast bejaging meer mogelijkheden zijn ter voorkoming van schade bij kippen door vossen, zoals goede afrastering en het zorgvuldig ophokken van pluimvee in de nacht. De provincie heeft in het afgelopen jaar in totaal 15 ontheffingen verleend voor het doden van vossen in de nacht. De overige verleende vergunningen zijn op dit moment onherroepelijk en kunnen niet meer worden aangetast. De ontheffingen zijn verleend tot 1 januari 2023.

Reactie voorzitter Jagersvereniging Drenthe
Voorzitter Jagersvereniging Drenthe, Bert Dilling: “Wij betreuren het zeer dat de rechter tot deze uitspraak is gekomen. Nachtelijk lichtbakken is zeer effectief als het gaat om het bestrijden van vossen. De vossenstand is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Vossen zijn per definitie nachtdieren en zijn dan juist vaak op zoek naar voedsel. Voor de boeren met Freilandkippen is dit weer een inperking van hun mogelijkheden om hun kippen op een effectieve manier te beschermen. Inmiddels worden er door de Faunabescherming steeds vaker dit soort procedures aangegaan, waardoor het waarschijnlijk steeds moeilijker gaat worden om faunaschade tegen te gaan en te voorkomen”.

Ontheffingen
De vos staat op de landelijke vrijstellingslijst, aanvullend kunnen provincies ontheffingen verlenen voor het nachtelijke jagen op de vos met kunstlicht. Deze ontheffingen worden stelselmatig aangevochten door anti-jachtgroeperingen met het intrekken van ontheffingen als resultaat.

Lees het volledige besluit van de Gedeputeerde Staten in Drenthe

Intrekking ontheffing aan pluimveebedrijven