Huidige jagers ontlopen computertest, ‘maar wapenkast is al leeggehaald’ – NOS

Jagers en sportschutters die nu een wapenvergunning hebben, hoeven voorlopig geen computertest te maken. De Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging en schietsportassociatie KNSA uitten onlangs felle kritiek op de gevaren van de zogenoemde e-screener, een gedragstest die moet meetellen bij het beoordelen van een wapenvergunning. Een computer kon dit soort aanvragen niet beoordelen, vonden beide verenigingen. Dit schrijft NOS op 29 oktober naar aanleiding van een interview van Nieuws en Co met directeur van de Jagersvereniging Laurens Hoedemaker en gedupeerde jagers Rob van der Ham en Frans Kruijen.

Minister van justitie Grapperhaus geeft nu gehoor aan de kritiek. Wie al een wapenvergunning heeft, kan de komende twee jaar gebruik blijven maken van het bestaande, oude formulier om een vergunning te verlengen.

Een van de getroffenen is Rob van der Ham. Hij had tot voor kort verschillende wapens in huis. Nu zijn de wapenkluizen in zijn woning leeg. “Alles is leeggehaald, er is hier niets meer”, zegt hij in het radioprogramma Nieuws en Co. “Anderhalve week geleden kreeg ik een uitnodiging voor de e-screener, die heb ik een paar dagen later gedaan. En toen kreeg ik donderdagmiddag opeens agenten op bezoek.”

Van der Ham dacht nog dat de agenten een controle wilden uitvoeren, zoals wel vaker gebeurt. “Maar toen zeiden ze: nee, we komen alles meenemen. Ik wist niet wat mij overkwam. De agenten konden mij niet vertellen wat de reden was, waarom ik gezakt was voor de e-screener.”

Ook de 73-jarige Frans Kruijen is zijn wapenvoorraad kwijt na de e-screener-test. Zijn vader jaagde, zijn opa jaagde, en zijn overgrootvader jaagde. “Vanaf april 1971 ben ik jager, via de familie heb ik het vak van jager leren kennen. En ook de jachtakte gehaald.” Maar ook zijn kluis is nu leeg. Twee agenten kwamen een paar dagen na de computertest de hele voorraad meenemen.

“De politie kwam met de mededeling dat er een negatieve uitslag was op het onderdeel sociale wenselijkheid”, zegt hij in Nieuws en Co. “Dat was de basis om alle wapens te moeten inleveren. Inclusief munitie, jachtakte, wapenpaspoorten. Ik heb het volledig moeten afgeven.”

(…)

Beluister hier het interview van Nieuws en Co. 1e fragment vanaf 00:10:00. 2e fragment vanaf 0:45:00

Lees het hele bericht op de website van NOS

NOS.nl