Foto: Anoeska van Slegtenhorst

Groenlinks

In de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen op 15 maart 2017 presenteren de politieke partijen hun verkiezingsprogramma’s. In deze documenten beschrijven de partijen waar zij met Nederland naartoe willen. Sommige partijen zijn hierbij erg concreet met actiepunten, anderen kiezen voor een meer globale omschrijving van hun visie. De Jagersvereniging volgt de programma’s uiteraard nauwgezet. Immers, deze programma’s bepalen straks hoe jagers in de praktijk uitvoering kunnen geven aan jagen. Hieronder geven we u een inkijkje in het verkiezingsprogramma en voor jagers relevante punten.

Programmapunten

In de teksten van het verkiezingsprogramma verwoorden politieke partijen zoveel mogelijk van de strategische keuzes die zij zouden willen nemen. Slechts een gedeelte van de beleidsterreinen zijn belangrijk voor Nederlandse jagers en voorjagers. Dat zijn de plannen met betrekking tot:

Download het volledige verkiezingsprogramma van GroenLinks

Hieronder vindt u citaten uit het verkiezingsprogramma van GroenLinks:

Natuur

• GroenLinks wil investeren in groen en natuur, woningen en wijken, openbaar vervoer en voorzieningen. We moeten weer zuinig zijn op onze leefomgeving. Waarden als de schoonheid van het landschap, natuur en dierenwelzijn zijn niet in geld uit te drukken. (blz. 52)
  • GroenLinks kiest voor meer natuur in Nederland: er komen nieuwe grote natuurgebieden in het hart van ons land. We beschermen schoonheid, stilte en weidsheid van ons landschap, de nachtelijke duisternis en de ongerepte kust. Boeren die hun bedrijf verduurzamen en natuurvriendelijk maken worden beloond. Zo zorgen we voor een rijkdom aan soorten planten en dieren. In een duurzame wereld gaat productie van goed voedsel hand in hand met het welzijn van mens, dier en natuur. (blz. 53)
  • We investeren in het aaneensluiten van het netwerk van alle natuurgebieden, het Natuurnetwerk Nederland, versneld en in volle omvang. Er komen twee grote natuurgebieden in Nederland bij: de Markerwadden en het Oostvaarderswold in Flevoland. Daarnaast worden nieuwe nationale landschappen aangewezen. Het behoud en terugkeer van bijzondere flora en fauna worden bevorderd. (blz. 56)
  • De bezuinigingen op natuur van 2011 worden ongedaan gemaakt, waarbij
    Staatsbosbeheer weer wordt genationaliseerd. Natuur verhuist van het ministerie Economische Zaken naar een milieuministerie. (blz. 56)
  • Nederland neemt een voortrekkersrol in Europa en ander internationale verbanden bij het verduurzamen van visserij en landbouw en het beschermen van natuur. (blz. 56)

Landschap