Foto: Bas Worm

Geen verbod op vossenjacht met lichtbakken in beschermingsgebieden – RTV Drenthe

Er komt geen verbod op de vossenjacht met lichtbakken in Drenthe. De SP en de Partij voor de Dieren pleitten daarvoor, maar vingen bot in de Provinciale Staten.

De jacht op de vossen met lichtbakken is in het beginsel verboden in de wet. De provincie Drenthe maakt een uitzondering op de wet door ontheffing voor vossenjacht met lichtbakken in vogelbeschermingsgebieden toe te staan. En dat is nodig volgens de weide- en akkervogelbeschermers. De vos eet namelijk de eieren en kuikens op van de vogels in de Drentse beschermingsgebieden.

De SP en Partij voor de Dieren geven aan dat de jacht op de vos met lichtbakken onnodig is. Andere partijen constateren dat de vossenpopulatie toeneemt en daardoor het broedsucces van de weidevogels afneemt. De VVD en ChristenUnie willen zelfs een verruiming van de ontheffing.

‘Toen de motie is ingediend, hebben wij partijen voorzien van informatie vanuit onderzoeken, het Ermberaad en uit de praktijk. Met succes want de stemming over de motie is met 4 stemmen voor en 34 stemmen tegen, duidelijk verworpen’, aldus Martin Bruins, junior jager die namens de Jagersvereniging Drenthe in het Ermberaad zit.

Lees het hele bericht op de website van RTV Drenthe

Geen verbod op vossenjacht met lichtbakken in beschermingsgebieden