Foto: Robert-Jan Asselbergs

Er zijn veel te veel ganzen in Gelderland; miljoenenschade en poep tussen de tenen – De Stentor

De Faunabeheereenheid Gelderland heeft een nieuw plan opgesteld en ingediend bij de provincie om het aantal ganzen naar beneden te brengen. De Faunabeheereenheid zet daarbij in op: bejaging op meer locaties, minder beperkende regels en minder ingewikkelde vergunningen.

De doelstelling uit het vorige Faunabeheerplan om in vijf jaar tijd het aantal terug te brengen naar 30.000 is niet gehaald. Bij de laatste telling in 2019 telde men nog 70.000 ganzen.

Vogelbescherming Nederland: laat gans met rust en ‘stel boeren schadeloos’

Vogelbescherming Nederland is tegen het voorstel omdat volgens de organisatie de gans bij Nederland hoort en een speciale verantwoordelijkheid heeft: ‘Wij hebben als land een rol in het bieden van een leefgebied aan vogels en ganzen. Het is beter de boeren schadeloos te stellen, door middel van een subsidie.’ Inmiddels is de schadeloosstelling opgelopen tot 2,5 miljoen euro op jaarbasis.

Eieren prikken niet effectief, niet iedereen werkt mee

Secretaris van de FBE Gelderland, Erik Koffeman, schetst de dilemma’s bij het terugbrengen van de aantallen. Die liggen volgens hem onder andere bij de grote onderlinge verschillen in aanpak. Zo wordt eieren schudden en prikken wel gedaan, maar is dat pas effectief als 90 procent van de eieren wordt behandeld. ‘We kunnen en mogen in veel broedgebieden niet komen, dus we kunnen dat niet effectief doen.’

Verschillende aanpak ganzen in provincies

Ook geeft Koffeman aan dat er onderling tussen provincies nogal verschillen zijn: ‘Wij kunnen ons huiswerk wel doen hier in Gelderland. Maar omdat andere provincies zoals Brabant en Overijssel alleen inzetten op het beperken van landbouwschade, blijft het een moeilijk verhaal. Die ganzen trekken makkelijk rond en dus ook weer naar Gelderland.’ Vergassen wordt in de provincie Gelderland niet toegepast omdat het te gevoelig ligt.

Jagers geen ‘vuilnismannen’

En waarom worden er dan niet meer geschoten? Koffeman: ‘Onze jagers willen ganzen beheren zonder dat ze een soort vuilnismannen van de maatschappij zijn. Zo vinden veel jagers het niet netjes om in het voorjaar te schieten, wanneer de jonge ganzen uitkomen.’

Lees het hele artikel op Stentor.nl

Er zijn teveel ganzen in Gelderland; miljoenenschade en poep tussen de tenen