Foto: Anoeska van Slegtenhorst

Consument niet langer gefopt: wild is voortaan echt wild – Algemeen Dagblad

Veel vlees in de supermarkt verdient de naam wild niet. Op het etiket staat bij die producten ‘tam wild’, ‘gekweekt wild’ of ‘vlees met wildsmaak’. Dat moet duidelijker, vindt Stichting Keurmerk Echt Wild.

Konijn, hert en fazant worden allemaal ‘wild’ genoemd, terwijl dat vaak niet terecht is. Natuur & Milieu toonde al eerder in een onderzoek aan dat meer dan de helft van het supermarktwild in werkelijkheid gefokt vlees betreft. Van de hazen, reeën en wilde zwijnen kun je met zekerheid zeggen dat ze in het wild hebben geleefd, maar dat komt doordat die niet te fokken zijn in gevangenschap.

Idee geboren
De Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging zette twee jaar geleden de discussie op de kaart door de Dierenbescherming aan tafel uit te nodigen. Laurens Hoedemaker, directeur van de Jagersvereniging, vond dat de etikettering van supermarktvlees ook zou moeten gelden voor vlees van in Nederland geschoten wild. Geschoten wild zou, vonden de jagers, vier sterren moeten krijgen. Duurzamer vlees bestaat er immers niet, zei Hoedemaker destijds in deze krant. De Dierenbescherming zag hier niets in, maar het idee voor een keurmerk was geboren.

Lees het hele artikel op AD.nl

Consument niet langer gefopt met vlees: wild is voortaan echt wild