Foto: Robert Jan Asselbergs

Afschot van reeën gaat flink omhoog – Friesch Dagblad

Het aantal reeën dat komende periode in de provincie Friesland zal worden geschoten, gaat omhoog. Dat maakte de Faunabeheereenheid bekend. Zij baseert haar aantallen op het aantal verkeersaanrijdingen maar dat blijkt veel hoger te liggen dan eerst werd aangenomen.

Aanrijdingen met reeën werden niet goed geregistreerd, aldus Gijs Wouter, voorzitter van de Faunabeheereenheid. De provincie hanteert sinds kort het beleid dat er niet meer dan 500 aanrijdingen per jaar in de provincie mogen plaatsvinden. Dat aantal lag hoger. Wegbeheerders bleken niet alle aanmeldingen met reeën als zodanig te registreren.

Siebren Siebenga, voorzitter van de provinciale afdeling Friesland van de Jagersvereniging laat weten in te stemmen met dit besluit: ‘Het is goed dat het afschot nu in lijn wordt gebracht met het doel het aantal aanrijdingen met reewild te verminderen en de populaties niet verder te laten groeien’.

Lees het hele bericht op Friesch Dagblad

Afschot van reeën gaat flink omhoog