Foto: Anoeska van Slegtenhorst

Wedstrijd ‘PUUR koken met wild’ wederom hoog niveau

Op dinsdag 24 september was de vijfde editie van de kookwedstrijd ‘PUUR koken met wild’ tijdens horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam. Vijf teams, elk met twee koks in opleiding van de Cas Spijkers Academie en één junior jager, zetten in de wedstrijdarena van Gastvrij Rotterdam alles op alles om de jury te imponeren met hun kennis en kunde van wild. Dit jaar werkten zij met wilde eend en wild zwijn. Het team van Puck en Mitchell van Cas Spijkers Academie Breda en junior jager Arjen ging met de eerste prijs naar huis.

Voor het vijfde jaar op rij organiseerden de Cas Spijkers Academie, restaurantvereniging Euro-Toques en de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging de kookwedstrijd PUUR koken met wild. Deze drie organisaties willen met de organisatie van deze wedstrijd het werken met Nederlands wild vergroten en de directe samenwerking tussen koks en jagers stimuleren.

Wedstrijdsamenstelling

Gedurende de wedstrijd moesten vijf teams binnen de gestelde tijd zowel een voorgerecht als een hoofdgerecht met wild bereiden, waarna de jury de gerechten beoordeelde op presentatie en smaak. Ook werd gelet op de deskundigheid van de jager bij het portioneren van het wild en de samenwerking tussen jager en koks.

Jury

De jury was dit jaar zeer tevreden over het niveau van werken. ‘De presentatie van de gerechten ligt op buitengewoon hoog niveau’, aldus Dennis Kuipers van restaurant Vinkeles in Amsterdam. Naast Dennis Kuipers bestond de jury dit jaar uit Lianne de Bie, directeur van Slow Food Youth Network, David Bakker, redacteur van de Restaurant Krant, en Mathijs Joosten, bestuurder Jagersvereniging Limburg en winnaar van 2018.

Uitreiking

Het winnende team wist zich voor de eerste plaats te kwalificeren door vooral de eenvoud in de gerechten te houden. Tevens prees de jury de goede uitbeentechniek van de jager bij het portioneren. Team 5 ging er met de tweede prijs vandoor en team 1 werd derde.

Spirit

Net als voorgaande edities was de spirit ook dit jaar bij alle teams groot. De jagers waren zeer onder de indruk van het vakmanschap van de koks: ‘Het is bijzonder knap dat deze koks op zo een jonge leeftijd al zulke gerechten kunnen klaarmaken.’ Maar andersom waren de koks ook heel blij met de expertise van de jager: ‘De jager binnen ons team adviseerde ons over het wild’.

Het wild werd verzorgd door wildslager Herman ter Weele. Ter Weele gaf tevens een demonstratie waarbij hij een wild zwijn vilde en portioneerde.

• Mart en Ralph met jager Mariëtte, team 1
  • Rutger en Jos met jager Boudewijn, team 2
  • Puck en Mitchell met jager Arjen, team 3
  • Tijn en Kevin met jager Jeffrey, team 4
  • Tess en Femke met jager Berend-Jan, team 5

De Jagersvereniging bedankt de deelnemers, de jury, de sponsors en de organisatie voor de mooie, vijfde editie van PUUR koken met wild.

Foto’s van (c) Anoeska van Slegtenhorst