Vossen in Londense stadsbus

Onze leden houden altijd hun ogen en oren open. Ook als ze aan het werk zijn. Foto’s van hun bijzondere en opvallende waarnemingen sturen ze naar ons op. Zo ook deze foto en dit filmpje van de vos achter de ramen van een Londense bus, aangeleverd door Pablo via zijn broer Alejandro.

Pablo is al lange tijd buschauffer in de Engelse hoofdstad Londen. Hij rijdt de lijn van North-West naar het Centrum van de stad. De laatste jaren ziet hij het aantal vossen sterk toenemen. Van de vos is bekend dat hij zich makkelijk aanpast aan menselijke omstandigheden. Ze zijn dan ook volop in de Londense stadswijken te vinden. Omdat de vossen weten dat er in de bus vaak etensresten achterblijven, proberen ze met regelmaat de bus binnen te komen. Pablo geeft aan dat hij gezien hun snelheid en behendigheid ‘snel de deuren moet sluiten’ om te zorgen dat de vossen buiten blijven.

Vos in ziekenhuis

Ook in Nederland is de vos aan een stedelijke opmars bezig. In 2016 wist één van onze leden een vos vast te leggen op foto die met de bakker mee het ziekenhuis in was gekomen. Vossen worden ook steeds vaker gezien in de steden in het westen van Nederland zoals hier in Dordrecht.

En hoewel het voor veel mensen een unieke gebeurtenis is heeft deze ontwikkeling ook een schaduwzijde. Zo is bekend dat de vos een drager kan zijn van infectieziekten. De Jagersvereniging startte in 2017 een pilot waarbij bloedmonsters van vossen werden afgenomen met als doel inzicht te krijgen in de aanwezigheid van infectieziekten in ons land.

Buschauffeur Pablo

Pablo is zelf geen jager, zijn broer Alejandro wel. Omdat hij van jongs af aan meegaat op jacht weet hij goed waar hij op moet letten bij het ontdekken en observeren van dieren. Foto’s van zijn waarnemingen stuurt hij altijd naar zijn broer.