Foto: Robert-Jan Asselbergs

Jagersvereniging waarschuwt voor aanrijdingen vanwege reeënbronst

Van onze leden horen wij dat in Nederland de bronsttijd van de reeën weer is begonnen. Dit betekent ook dat de dieren veel actiever en minder alert zijn dan normaal, waardoor de kans op een aanrijding sterk toeneemt. Vooral rond de schemerperiodes is het zaak dat automobilisten extra opletten en hun snelheid aanpassen, in het bijzonder in bosrijke gebieden en bij houtwallen langs wegen.

In Nederland komen naar schatting 100.000 reeën voor, in alle provincies. Vanwege het dichte wegennet, de hoge snelheid van auto’s en het gedrag van reeën vinden er ieder jaar veel aanrijdingen met reeën plaats. Zo’n 6.300 aanrijdingen met groot wild werden in 2013 gemeld bij de meldkamer van de politie. Extra veel aanrijdingen vinden plaats in de bronsttijd (paartijd) van de reeën die ieder jaar omstreeks half juli begint en na de omzetting van winter- naar zomertijd en vice versa. Dan vallen de verplaatsingen van reeën, wilde zwijnen en herten precies samen met de ochtend- en avondspits in het verkeer. Jagers leveren een grote bijdrage aan de veiligheid in het verkeer. Jaarlijks steken zij meer dan 350.000 uur  in preventie van aanrijdingen (bv. wildspiegels plaatsen) en het opzoeken van gewonde, aangereden dieren. Lees meer over reeën, aanrijdingen en het werk van de Nederlandse jager.

Reebronst zien?

De toegenomen activiteit onder de reeën in deze periode zorgt ervoor dat de dieren zich erg goed laten zien. Als u de reebronst wil meemaken kunt u dit het best proberen te zien op een rustige plek, bijvoorbeeld een weitje in het bos, waar in de loop van het jaar ook regelmatig reeën te zien zijn. Als u hier op een verdekt plekje gaat zitten met de wind u uw gezicht, is de kans groot dat de reeën uw geduld zullen belonen!