Winnaars enquête Jagd & Hund

Nu steeds meer jacht gerelateerde zaken op Europees niveau worden bekeken, waren de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging en de Hubertus Vereniging Vlaanderen nieuwsgierig naar de mate waarin onze leden zich Europees jager voelen. In een speciale enquête voor Jagd & Hund hebben we daarom onze voelsprieten eens uitgestoken. Ruim 130 bezoekers aan de stand van de HVV en Jagersvereniging hebben de vragenlijst ingevuld.

Op de vraag in hoeverre je je deel voelt van een grotere Europese jagersgemeenschap, bleek dat bijna iedereen zich in meer of mindere mate wel onderdeel vind uitmaken van een groter geheel. Bij slechts twintig jagers ontbrak dat gevoel volledig.

FACE

De vraag over de belangrijkste aandachtspunten voor de Europese koepelvereniging van landelijke jachtverenigingen FACE, vonden de ondervraagden lastig. Het was de vraag die het vaakst werd overgeslagen. Niettemin konden we aan het einde van de beurs een mooie top vijf noteren:

1. Behoud jacht en beheer
  2. Eenduidige wet- en regelgeving
  3. Promoten en uitleggen van de jacht
  4. Het voeren van de politieke lobby
  5. Verbinding tussen Europese jagers bevorderen

Eigen verantwoordelijkheid

Op de vraag om eens naar de eigen verantwoordelijkheid te kijken, werden diverse antwoorden gegeven. Sommigen beperkten zich tot hu eigen jachtveld en pakten daar hooguit de provincie nog bij. Terwijl anderen zich duidelijk ook Europees jager voelen en ook een brede verantwoordelijkheid voelen. Niet zelden werden meerdere opties aangekruist, wat leidde tot de volgende uitslag:

1. 37% eigen jachtveld
  2. 27% Provincie
  3. 31% Nederland
  4. 37% Europa

Meer samenwerken

Over één ding waren zowel de Nederlanders als de Vlamingen zeer eensgezind: we kunnen en moeten meer samenwerken. Ruim 70% van de deelnemers aan de enquête ziet mogelijkheden tot samenwerking. Velen hebben ook een duidelijk beeld van de aandachtsgebieden waarin de samenwerking kan worden gezocht.

1. Uniforme wet- en regelgeving
  2. De gezamenlijke EU-lobby
  3. Uitwisseling van kennis en vaker samen optrekken indien mogelijk

Ook op het gebied van communicatie, het inregelen van jacht- en beheer, de promotie en het stimuleren van alles wat met kennis van jacht en de natuur te maken heeft, onderzoek en landschapsbeheer mogen de beide landen elkaar vaker opzoeken.

Tot slot wilden graag weten welke thema’s volgens onze leden bij kunnen dragen aan meer draagvlak voor de jacht. Het top focuspunt wat hieruit naar voren kwam was communicatie (72%), gevolgd door wetenschappelijk onderzoek (49%).

Prijswinnaars

Zoals beloofd verloten zowel de HVV als de Jagersvereniging mooie cadeaupakketten onder hun leden die de enquête volledig hebben ingevuld. De Nederlandse prijswinnaars zijn bekend gemaakt en ontvangen binnenkort een mooi cadeaupakket!