Foto: Anoeska Vermeij

Wedstrijd ‘PUUR koken met wild’ opnieuw een succes

Jonge Jagers en koks aan de slag met gans tijdens Gastvrij Rotterdam

De zesde editie van de kookwedstrijd ‘PUUR koken met wild’ tijdens horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam was dinsdag 20 september een feit. Vijf teams, elk met twee koks in opleiding van de Cas Spijkers Academie en één jonge jager, zetten in de wedstrijdarena van Gastvrij Rotterdam alles op alles om de jury te imponeren met een overdonderend wildgerecht. Dit jaar werkten zij met gans uit de Nederlandse polder. Het team van Ilse en Britt van de Cas Spijkers Academie (Twente) en jonge jager Jochem gingen met de eerste prijs naar huis.

De wedstrijd ‘PUUR koken met wild’ is een samenwerking van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging, restaurantvereniging Euro-Toques en de Cas Spijkers Academie. Deze drie organisaties willen met deze wedstrijd meer aandacht genereren voor het werken met Nederlands wild en de directe samenwerking tussen koks en jagers stimuleren.

Wedstrijdsamenstelling
Gedurende de wedstrijd moesten vijf teams binnen de gestelde tijd een vegetarisch voorgerecht en een hoofdgerecht met wild bereiden, waarna de jury de gerechten beoordeelde op presentatie en smaak. Ook werd gelet op de deskundigheid van de jager bij het portioneren van het wild en de samenwerking tussen jager en koks. Daarnaast kregen de jagers dit jaar voor het eerst een extra opdracht van wildslager Herman ter Weele. Zij moesten onder toeziend oog van de jury en Herman een achterbout van een edelhert uitbenen.

Teams:

• Team 1: Ilse, Brit en jager Jochem
  • Team 2: Ties, Anne en jager Boris
  • Team 3:  Salvador, Olle en jager Reinoud
  • Team 4: Stijn, Robin en jager Paul
  • Team 5: Maarten, Luuk en jager Lodewijk

De winnende teams

Jury
De vierkoppige jury, met daarin onder andere Christiaan van Daalen uit het Landelijk Bestuur van de Jagersvereniging, liet zich verrassen door het hoge niveau van de gepresenteerde gerechten. Naast Christiaan van Daalen bestond de jury dit jaar uit Dennis Kuipers, meesterkok bij sterrenrestaurant Vinkeles in Amsterdam, Pascale Fagel, bekend van haar podcast aan tafel met Fagel en chef-kok en ambassadeur van Eurotoques Huub Oudshoorn.

Laatstgenoemde had nog wel een paar tips voor de jonge koks. Met name bij de vegetarische voorgerechten ontbrak het aan een mooie uitgesproken smaak. Dit terwijl er voldoende kruiden en gevarieerde ingrediënten aanwezig waren. Als tip gaf Oudshoorn mee: ‘Wees minder voorzichtig en toon meer lef’. Over de kwaliteit en smaakbeleving van de bereide gans was Oudshoorn wel zeer te spreken.

Tekst loopt door onder de foto

De jonge jagers zijn druk aan het fileren

Uitreiking
Het winnende team werd geprezen om het hoofdgerecht met de gans. Tevens prees de jury de goede uitbeentechniek van de jager bij het portioneren. Team 2 ging er met de tweede prijs vandoor en team 4 werd derde.

De jagers werden ook nog apart beoordeeld op uitbeentechniek. Jonge jager Paul kwam hierbij als beste uit de bus. Gevolgd door jager Boris (tweede plek) en Jochem (derde plek).

Tekst loopt door onder de foto

Een van de gepresenteerde hoofgerechten met gans

Dankwoord
De ganzen werden geleverd door Gansch Anders en het edelhert  werd aanleverd door wildslager Herman ter Weele. Ter Weele gaf tevens een demonstratie waarbij hij een damhert vilde en portioneerde. De Jagersvereniging bedankt de deelnemers, de jury, de sponsoren en de organisatie voor de mooie, zesde editie van PUUR koken met wild.

De jonge jagers v.l.n.r.: Jochem, Reinoud, Paul, Lodewijk en Boris