Website Dag van de Jager bijna live!

Op www.dagvandejager.com vind je binnenkort alles wat je wilt weten over de Dag van de Jager. Daar hoort natuurlijk ook een beeldmerk (zie foto) bij. Met de jaarlijks terugkerende Dag van de Jager op de tweede zaterdag van oktober, willen we via de media laten weten wat jagers 365 dagen per jaar doen. Zo bereiken we in één keer een groot publiek. Daarnaast is er op 14 oktober a.s. in het Nationale Park De Hoge Veluwe een event om de bezoekers van het park nader kennis te laten maken met de verschillende taken en verantwoordelijkheden van jagers. Dit event is de aftrap van de jaarlijkse Wilde Weken in het nationale park.

De allereerste Dag van de Jager valt dit jaar bijna één op één samen met de uitspraak van de rechtbank Den Haag in de bodemprocedure, die handelt over de sluiting van de jacht op haas in drie provincies en konijn in het hele land. Een belangrijk moment dat we moeten aangrijpen om Nederland te vertellen welke consequenties het beperken van de jacht heeft. Dat betekent dat we het complete veelzijdige pakket aan taken en verantwoordelijkheden van de jagers nog beter en breder inzichtelijk moeten maken. Een speciale Dag van de Jager is een mooie aanleiding voor de pers om zich af te vragen waarom deze dag in het leven is geroepen; een vraag waarop wij jagers natuurlijk graag antwoord geven!

Regionaal beter op de kaart

Het verhaal blijven vertellen is noodzakelijk. Niet alleen op 14 oktober, maar het hele jaar door. Het is natuurlijk fantastisch wanneer je met jouw WBE op 14 oktober een rondwandeling met een boswachter of jager op touw zet, of een kijkje achter de schermen bij een jachthondenwedstrijd. Misschien is er een restaurant dat die dag een speciaal wildmenu op de kaart wil zetten. Maar wellicht heb jij met je WBE of als jonge jagers wel een ander idee hoe je de activiteiten van de jagers in jouw regio beter op de kaart kunt krijgen. Alle WBE’s en jonge jagers krijgen komende week een pr-pakket met daarin naast het beeldmerk van de Dag van de Jager, een handleiding over het benaderen van de pers, het verhaal van de jager, de redeneerlijn-jacht zoals deze in de communicatiestrategie staat opgetekend, filmpjes, en enkele tips en tricks voor als je wordt geïnterviewd of wanneer je een gast meeneemt het veld in.

Lokaal evenement

Lukt aandacht genereren voor de activiteiten van de jager niet op 14 oktober? Geen probleem. Misschien is er een lokaal evenement ergens in het jaar waar je op een laagdrempelige manier kunt aansluiten. Misschien ligt er al heel lang het plan om een akkerrandenproject te professionaliseren. Bijvoorbeeld door het plaatsen van een informatiebord, omdat de buurtbewoners denken dat je voor hen een gratis pluktuin hebt aangelegd. Om deze waardevolle regionale projecten te ondersteunen, hebben we het project ‘Wild van de Natuur’ in het leven geroepen. Hierin komen de kennis en expertise van de jagers samen, wat een mooie etalage vormt voor wat jagers 365 dagen per jaar doen voor biodiversiteit en biotoopverbetering van de leefomgeving van vele diersoorten in Nederland. Je kunt jouw WBE voor dit project aanmelden via [email protected], zodat we jullie – eventueel samen met een extern bureau – kunnen ondersteunen.

Completer beeld

Op het Nationale Park De Hoge Veluwe hebben we voor 14 oktober a.s. vanuit het hele land jagers uitgenodigd, die zich naast de jacht inzetten voor andere activiteiten waarmee jagers zich door het jaar heen bezig houden. Denk hierbij aan broedkorvenprojecten, het voorkomen van maaislachtoffers, weidevogelbeschermers, valwildteams, BOA’s, bos-experts, faunatellers,…. Ook komen er verenigingen vertellen waarvoor zij zich inzetten, zoals bijvoorbeeld Vereniging Het Edelhert. Er zijn jachthondendemonstraties, een demonstratie uitbenen van groot wild en bezoekers kunnen wild van de BBQ bestellen. Na een bezoek aan het evenement nemen de naar verwachting tweeduizend bezoekers en de aanwezige pers een completer beeld van de jager en de bijbehorende activiteiten mee naar huis. En daarmee wordt het draagvlak van de jagers vergroot.