Foto: Robert-Jan Asselbergs

WBE’s beloond voor bijdrage aan toename biodiversiteit –  Vereniging Nederlands Cultuurlandschap

Gouden Mispels 2017 uitgereikt

Afgelopen donderdag 14 december heeft de Vereniging Nederlands Cultuurlandschap weer de Gouden Mispel uitgereikt; de jaarlijkse waarderingsprijs voor personen en/of organisaties die zich het afgelopen jaar op een bijzondere manier verdienstelijk hebben gemaakt voor behoud, herstel of ontwikkeling van het Nederlands cultuurlandschap. Bij twee patrijzenprojecten waren WBE’s betrokken. Dit jaar vond de uitreiking plaats in Slot Doddendael in Ewijk.

Na het welkomstwoord van VNC-bestuursvoorzitter Harry Keereweer, presenteerde directeur Jaap Dirkmaat de feestelijke ceremonie. Muzikale intermezzo’s werden verzorgd door het Ensemble Plaisir d’Amour.

De volgende personen en organisaties zijn dit jaar beloond met de Gouden Mispel:

Het project Samen voor de Patrijs

Een samenwerking van Vrijwilligers Samen voor de Patrijs, WBE Aalten, VVV Aalten, Bredevoort en Dinxperlo en de Gemeente Aalten voor de bijzondere en vruchtbare samenwerking tussen vogelbeschermers, wildbeheereenheid en lokale overheid, om de prachtige landvogel de patrijs, te behouden.

Het Interreg-project Partridge

Een samenwerking van Brabants Landschap, ANV Altena-Biesbosch, Natuurbeschermingsvereniging Altenatuur, WBE Land van Altena, Provincie Noord-Brabant en Het Zeeuwse Landschap voor de voortvarende en vernieuwende aanpak – met open blik en in brede samenwerking – van het op aanzienlijke schaal verbeteren van de leefomgeving van de patrijs, met als doel realisatie van 30% meer biodiversiteit.

De Hoogstambrigades Zeeland

De derde Gouden Mispel ging naar Hoogstambrigades Zeeland, een initiatief van Stichting Landschapsbeheer Zeeland voor hun jarenlange trouwe inzet de hoogstamboomgaard – een oud agrarisch landschapselement – en de daarbij behorende oude fruitrassen, planten en dieren te behouden voor het Zeeuwse landschap.

verder lezen op de website van de Vereniging Nederlands Cultuurlandschap

www.nederlandscultuurlandschap.nl