Foto: Michael Migos

Voor de wolven – Michiel van der Weide

In een serie van acht geven experts of belanghebbenden hun visie op de wolf naar aanleiding van een stelling. De stelling luidt dit keer: De wolf is welkom in ons land. Michiel van der Weide, ecoloog Natuurmonumenten, reageert.

‘Uitspraken als de wolf is de kroon op ons natuurbeleid moet je niet al te letterlijk nemen. Natuurlijk was de wolf zonder de toename aan wolven in Oost-Duitsland en Frankrijk niet hier naartoe gekomen. Het is het prachtige gevolg van jarenlange internationale beschermingsprogramma’s. In ecologisch opzicht heeft de wolf ons ook iets te bieden. Ik hoor van onze faunabeheerders dat de herten op Veluwe riller zijn geworden en meer bewegen. Daar waar wolven zich ophouden wordt de begrazingsdruk lager. Dat heeft wel degelijk een positief effect op de diversiteit van de flora.

Effecten

Ik geloof niet dat je nu al moet spreken over een mogelijk maximum van toekomstige populaties. We moeten vooral kijken hoe de wolf zich gedraagt in ons multifunctionele landschap. Het is tijd voor een wat modernere kijk op faunabeheer. Daar bedoel ik mee dat je in kaart brengt wat voor effecten je als samenleving acceptabel vindt en wat daarvoor nodig is. Laten we eerst eens kijken wat de wolf van Nederland vindt. Ik verwacht niet dat de grote grazers die in sommige gebieden worden ingezet voor natuurbeheer veel last zullen hebben van de wolf. De consequenties zijn groter voor schapen- en kleinveehouders.

Die zullen meer moeten rasteren en nachtverblijven bouwen. Die moet je als samenleving ondersteunen. Dan heb ik het niet alleen over schadevergoeding, maar ook over concrete hulp bij het installeren van werende middelen. Wat ik een prachtig initiatief vind is Wolf Fencing Nederland, dat zijn vrijwilligers die samen de handen uit de mouwen steken om de schapen- en kleinveehouders te helpen met het plaatsen van rasters. Dat zijn geen mensen die je mag wegzetten als naïeve wolvenknuffelaars. Dat zijn mensen die
begrijpen dat een bepaalde keuze een maatschappelijke consequentie heeft en zij willen zich daarvoor actief inzetten (tekst loopt door onder de foto).

Michiel van der Weide, ecoloog Natuurmonumenten: ‘Laten we eerst eens kijken wat de wolf van Nederland vindt.’

Grote grazers

Ik verwacht ook niet dat we gebieden gaan afsluiten voor toeristen. Dat gebeurt hooguit als ergens een hol gevonden wordt met jongen, maar dan is dat tijdelijk en dat doen we nu ook al bij andere dieren. Natuurlijk zullen vrij rondlopende schapen wel de klos worden, maar dat is dus zo’n effect waarvan je als samenleving moet zeggen: accepteren we dat of niet? Je kunt een deel van dat natuurlijke beheer best ondervangen met grote grazers die jonge dennenboompjes omver schuren. Ook zijn er andere middelen om wolven mensenschuw te houden dan afschot, stroomdraad bijvoorbeeld.

Wolven moeten een bepaalde mate van schuwheid vertonen, maar we weten nog helemaal niet hoe de wolf zich zal gaan gedragen. (Preventief) afschot is dus voorbarig. Het is waar dat de komst van de wolf zorgt voor verminderde wildzichtbaarheid, terwijl we daar als Natuurmonumenten de laatste jaren juist veel in hebben geïnvesteerd. Dat lijkt tegenstrijdig, maar ik denk dat het publiek dat best begrijpt als je het goed uitlegt. Natuurbeheer is altijd inspelen op veranderingen.’

*Deze tekst verscheen in De Jager van augustus 2019. Deze tekst maakt onderdeel uit van de serie ‘Voor de wolven’.
Na 130 jaar afwezigheid heeft de wolf weer zijn intrek genomen in ons land. De reacties op zijn komst variëren: waar sommigen de wolf als kroon op de vaderlandse biodiversiteit beschouwen, zien anderen hem liever weer vertrekken. In een serie geven telkens experts of belanghebbenden hun visie op de wolf naar aanleiding van een stelling.