Uitslag enquête: verantwoordelijkheid reikt verder dan eigen jachtveld

De koffiekannen zijn weer schoon, de banners weer opgeborgen en de enquêtes zijn geteld. De conclusie was al dat Jagd&Hund zeer geslaagd was, maar dat onderstrepen nu ook de cijfers. Maar liefst ruim 3.200 leden maakten gebruik van de kortingscode waarmee ze via de Jagersvereniging 50% korting kregen op hun toegangsticket.

Een groot deel van de Nederlandse en Vlaamse bezoekers bracht een bezoek aan de gezamenlijke stand van HVV en de Jagersvereniging in Hal 3 van het beursgebouw in Dortmund. Van hen vulden 131 mensen de enquête ‘Wat voor jager ben jij?’ in. De meeste jagers blijken zich in meer of mindere mate onderdeel te voelen van een grotere Europese Jagersgemeenschap. Sommigen geven zelfs aan zich vooral ‘Europees’ jager te voelen, terwijl veel jagers vinden dat hun verantwoordelijkheid lang zo ver niet reikt. Soms zelfs niet verder dan hun eigen jachtveld (37%).

Vlaams-Nederlandse samenwerking

Van de ondervraagde jagers geeft 71% aan voorstander te zijn van meer Vlaams-Nederlandse samenwerking. Deze samenwerking zou dan vooral gezocht moeten worden op de volgende thema’s:

• Uniforme wet- en regelgeving
  • Een gezamenlijke EU-lobby
  • Meer onderlinge uitwisseling (kennis, bijeenkomsten,…)

De rol van FACE

De belangrijkste thema’s waar de Europese koepelvereniging van landelijke jachtverenigingen (FACE) zich mee bezig zou moeten houden, zijn volgens de ondervraagden:

• Behoud van jacht en beheer
  • Eenduidige wet- en regelgeving
  • Promoten en uitleggen van de jacht
  • De politieke lobby
  • Meer verbinding tussen jagers in Europa

Focus op communicatie

Tot slot werd de ondervraagden voorgelegd waar volgens hen de focus op moet liggen in het creëren van meer draagvlak voor de jacht. Maar liefst 72% van de ondervraagden vindt dat er een sleutelrol is weggelegd voor communicatie, gevolgd door wetenschappelijk onderzoek (49%) en meer aandacht voor ethiek en weidelijkheid (36%).

Volgende week in de nieuwsbrief: de winnaars van de prijzenpakketten.