Te veel reeën op Ameland: beheerder en gemeente trekken aan de bel – Omroep Friesland

Van oudsher komen reeën bijna niet op het eiland voor, inmiddels is de populatie reeën op Ameland zo sterk gegroeid dat een groot aantal worden aangereden. Wildbeheereenheid Ameland en de gemeente trekken aan de bel bij Faunabeheereenheid Friesland en de provincie. Dit meldt Omroep Friesland op 3 januari 2020.

WBE Ameland weidt de explosieve groei van de reeën aan de aantallen die ze jaarlijks mogen schieten. Tot drie jaar geleden waren dat er zo’n 55 per jaar. Nu mag nog maar de helft daarvan worden geschoten. Volgens FBE secretaris Robbert de Vries is het aantal naar beneden bijgesteld nadat er  in de Tweede Kamer discussie ontstond. Hij zegt dat de FBE goed naar de situatie zal kijken en het mogelijk is dat het aantal dat mag worden geschoten weer naar boven bij wordt gesteld.

Leefgebied

Op Ameland is er leefruimte voor zo’n 100-150 reeën. Momenteel zijn er ongeveer 300 aanwezig. Als er teveel reeën zijn, verjagen ze elkaar uit hun territorium. Ze gaan dan op zoek naar een nieuw territorium en komen dan vaker op wegen terecht. In 2019 waren er in totaal 21 dodelijke aanrijdingen met reeën. Ook betekend dit dat de reeën steeds dichter bij de dorpen komen.

Volgens de Faunabeheereenheid Fryslân mogen er op Ameland na 13 januari weer diverse reeën worden afgeschoten. De WBE kan daarna tot 1 april een werkplan indienen om eventueel meer reeën te schieten.

Lees het hele bericht op de website van Omroep Friesland

omroepfriesland.nl