Statenlid Rosmarijn Boender (VVD, Gelderland) proeft wildkroket in het kader van campagne Daar jagen wij voor: ‘We hebben de jagers hard nodig’

Vandaag proefde Rosmarijn Boender, Statenlid VVD Gelderland, een wildkroket bij Wilma’s Snackbar in Heerde. Na het bezoek aan de snackbar bezocht Boender plekken rondom Heerde waar veel wildaanrijdingen plaatsvinden. Boender bevestigt de wilde zwijnenproblematiek en geeft aan dat de jagers hard nodig zijn om wildpopulaties binnen proporties te houden om zo aanrijdingen te voorkomen.

Tijdens het proeven van de wildkroket vertelde Lucas Kasper, jager en bestuurder van de afdeling Gelderland van de Jagersvereniging, over de publiekscampagne ‘Daar jagen wij voor’. De rol van jagers bij het vergroten van de verkeersveiligheid op de Veluwe werd uitvoerig besproken. Vervolgens informeerde Kasper het Statenlid Boender bij de zogenaamde hotspots (plekken waar veel wild wordt aangereden) over de preventieve maatregelen die jagers uitvoeren om aanrijdingen te voorkomen.

Wildbeheer zorgt voor preventie
Bij de start van de campagne ‘Daar jagen wij voor’ eind oktober liet de Jagersvereniging al weten dat het aantal wildaanrijdingen flink is gestegen. Per maand worden er in ons land gemiddeld 499 wilde dieren aangereden waarvan gemiddeld 125 in Gelderland. Dit hoge aantal hangt mede samen met de grote omvang van de wildpopulaties. Jagers zorgen door beheer ervoor dat de wildpopulatie in balans blijft. Daarnaast assisteren daartoe bevoegde jagers bij wildaanrijdingen. Met speciaal afgerichte honden worden gewonde dieren opgespoord. Ook plaatsen en onderhouden jagers wildspiegels langs wegen om aanrijdingen zoveel mogelijk te voorkomen. Door deze preventieve maatregelen is op sommige locaties het aantal aanrijdingen met ruim de helft verlaagd.

Tekst loopt door onder de foto

Jager Lucas Kasper en Statenlid VVD Gelderland Rosmarijn Boender bezochten na het nuttigen van de wildkroket de hotspots van wildaanrijdingen

VVD Statenlid Rosmarijn Boender: ‘Er moet beter met jagers worden samengewerkt’
“Goed dat er zoveel goed opgeleide jagers in Gelderland actief zijn. Wij hebben ze hard nodig om het aantal herten en wilde zwijnen binnen proporties te houden waardoor er minder aanrijdingen zijn en de dieren ook beter uit de dorpen wegblijven. De VVD steunt dan ook de campagne van de Jagersvereniging van harte en roept andere partijen op om dat ook te doen.”

Een andere reden van het stijgende aantal wildaanrijdingen, is onvoldoende samenwerking tussen de verantwoordelijke partijen, vindt VVD-statenlid Rosmarijn Boender van de provincie Gelderland. Wild beweegt op grondgebied van de provincie en in natuurgebieden van grootgrondeigenaren als Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en Geldersch Landschap & Kasteelen. “Samen maken we afspraken over de wildstand in onze provincie, de zogenoemde doelstanden. En die worden al een paar jaar niet gehaald”, erkent Boender. “Ik wil dus oproepen om beter met jagers samen te werken en te zorgen voor voldoende afschot. Te veel wild zorgt ervoor dat dieren elders opzoek gaan naar eten. Zoals vorig jaar in Heerde waar de wilde zwijnen het dorp in liepen. Dat wil je niet. En geloof me, een edelhert door je voorruit is ook geen pretje. Niet voor de bestuurder en niet voor het dier.”

Lucas Kasper, jager uit Heerde: ‘Jagers hebben hun handen vol aan het omlaag brengen van de wilde zwijnenpopulatie’
“Jagers hebben de handen vol aan het omlaag brengen van het aantal wilde zwijnen rondom Heerde. Er zitten er zoveel dat ze ieder jaar tot soms midden in het dorp op zoek gaan naar eten. Wij werken nu samen met de gemeente aan een plan om de wilde zwijnen uit het dorp te weren. En dat een geschoten zwijn verwerkt kan worden tot een heerlijke wildkroket is mooi meegenomen toch?”

Wildkroket
Vanaf 9 november kunnen inwoners uit het campagnegebied op en rond de Veluwe met een huis-aan-huis verspreide bon een gratis wildkroket ophalen bij een deelnemende snackbar in de buurt. Deze actie maakt deel uit van de campagne ‘Daar Jagen Wij Voor’, waarmee de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging bewustwording wil creëren over de bijdrage die jagers leveren aan de verkeersveiligheid in Nederland.

De locaties waar de wildkroket verkrijgbaar is, zijn te vinden op daarjagenwijvoor.nl/wildkroket. De actie loopt tot en met 31 december 2020. Ga voor alle voorwaarden naar www.daarjagenwijvoor.nl/wildkroket.