Reeënbronst in volle gang

Risico op wildaanrijdingen groter

Voor vele reeliefhebbers is het hoogtepunt van het jaar aangebroken: de bronsttijd van de reeën. Deze bijzondere periode, tussen half juli en half augustus, markeert de vruchtbaarheid van de reegeiten en de paringen. De bronsttijd duurt meestal drie tot vier dagen voor de reegeit, maar bevruchting kan ook plaatsvinden in de nabronstperiode in oktober/november.

Nadat de eicel(len) van de reegeit zijn bevrucht komen deze in de baarmoeder terecht, waarop deze ruim 4 maanden nauwelijks ontwikkelen. Pas in december begint het embryo zich bij reegeiten te ontwikkelen, deze uitgestelde ei-innesteling is uniek voor reeën en sommige marterachtigen.

Hevige gevechten

Tijdens de bronst scheiden bronstige reegeiten geurstoffen af die de reebokken aantrekken, en ze maken het specifieke ‘fiepen’ geluid om de reebokken naar hen toe te lokken. Voorafgaand aan de bronstperiode markeert de sterkste reebok zijn territorium door met zijn gewei tegen jonge bomen en struiken te vegen, waardoor geursporen achterblijven. Na hevige gevechten tussen de mannelijke reeën moeten de zwakkere bokken hun territorium moeten verlaten.

Pieken in aanrijdingen

Helaas kan dit territoriumgedrag ook tot ongelukken leiden wanneer verdreven reebokken (spoor)wegen oversteken. Hierdoor neemt het aantal wildaanrijdingen vaak toe tijdens de bronstperiode. “We zien in deze periode fors meer aanrijdingen”, aldus Gijs van Aardenne voorzitter van Stichting Wildaanrijdingen Nederland. “Er is een wetenschappelijk aantoonbare relatie tussen de dichtheid van populaties en aantallen incidenten.” Het advies is snelheid matigen, met name vroeg in de ochtend en in de schemerperiode ’s avonds, vooral op landwegen in het buitengebied met bosschages langs de weg.

Prachtig schouwspel

De natuurlijke cyclus van de reeën biedt elk jaar een indrukwekkend schouwspel voor liefhebbers van het ree. Het observeren van de bronsttijd is een unieke kans om de prachtige gewoonten en eigenschappen van deze sierlijke dieren te bewonderen. Natuurliefhebbers wordt op het hart gedrukt om met respect voor de dieren en hun leefgebieden van dit fenomeen te genieten.