Foto: Michael Migos

Oproep Producenten Organisatie Varkenshouderij ter voorkoming Afrikaanse varkenspest

De Producenten Organisatie Varkenshouderij (POV) roept alle medewerkers uit Centraal- en Oost-Europa op geen etenswaren mee te nemen uit landen in deze regio’s. Dit in verband met het risico op verspreiden van Afrikaanse varkenspest.

In Polen is sinds november 2019 Afrikaanse varkenspest aanwezig en het blijft zich verspreiden. Op 4 november 2019 werd in Polen een wild zwijn nabij de Duitse grens positief getest op Afrikaanse varkenspest. Sinds 17 november is er een tweede besmetting vastgesteld op vijf kilometer afstand van de eerste vondst. Dit aantal is op 20 november opgelopen tot twintig besmette wilde zwijnen in Polen. Deze besmetting liggen op zo’n 30km afstand van de Duitse grens. Jagers wordt aangeraden de berichtgeving rond Afrikaanse varkenspest in Polen goed in de gaten te houden en niet te jagen in regio’s waar Afrikaanse varkenspest is vastgesteld.

De Jagersvereniging blijft deze oproep herhalen voor haar leden en alle anderen die in dit gebied komen.

Hygiëne maatregelen

Het is van belang om strenge hygiëne maatregelen te treffen om de verspreiding van AVP tegen te gaan. De volgende maatregelen van het NVWA en DWHC gelden voor het publiek in het algemeen en voor beheerders en jagers van wilde zwijnen in het bijzonder:

• Kadavers van verdachte wilde zwijnen niet verslepen, maar contact opnemen met de NVWA via het landelijk meldpunt voor dierziekten, telefoonnummer: 045 – 5463188 (zorg dat u dit nummer altijd bij de hand heeft).
    • Onverhitte varkensvleesproducten niet langs de weg weggooien.
    • Bij contact met wilde zwijnen handschoenen gebruiken, en handen wassen met zeep en water na contact met het dier.
    • Het voertuig (inclusief wielkasten), laarzen en materialen die in contact zijn geweest met het wild zwijn grondig reinigen voor het verlaten van de locatie
    • Kleding wisselen en de op jacht gebruikte kleding wassen op 60°C met een hoofdwasmiddel (wit).
    • Tenminste 72 uur volgend op het contact met het wild zwijn geen varkensbedrijven bezoeken, en alleen met andere schoenen.
    • Bij jacht in het buitenland, nagaan bij de lokale overheid of jagersvereniging of er in het gebied AVP of een andere besmettelijke varkensziekte heerst. En navragen wat de laatste keurings- en/of andere geldende regels en voorschriften zijn.
    • Het wordt jagers die een beroepsmatige binding hebben met gehouden varkens geheel afgeraden te jagen in besmette gebieden.