Foto: Michael Migos

Ministerie van LNV belegt vergadering over situatie Afrikaanse Varkenspest

Onder leiding van Hugo van Kasteel, van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, heeft gisteren een spoedoverleg plaatsgevonden om alle betrokken sectoren te informeren over de actuele ontwikkelingen rondom de uitbraak van Afrikaanse Varkenspest (AVP). Vorige week is er namelijk dicht aan de Nederlandse grens in het Duitse plaatsje Emsbüren in de deelstaat Nedersaksen een zeugenbedrijf getroffen door het besmettelijke virus.

Zo ver bekend betreft het besmetting van gehouden dieren en zijn er tot nu toe geen besmettingen onder wilde zwijnen. Toch staat alles bij onze Duitse buren (en bij ons) op scherp om te voorkomen dat de besmetting uitbreidt naar meerdere bedrijven of zich verplaatst naar populaties van wilde zwijnen.  In Nederland zullen daarom mogelijk ook maatregelen volgen.

Contact FBE en WBE’s Overijssel
In Overijssel is door de provincie contact gezocht met de Faunabeheereenheid en de betrokken WBE’s om indien nodig en gewenst over te gaan tot de inzet van het provinciale interventieteam om de wilde zwijnenpopulatie te minimaliseren. Ook zijn de routes in kaart gebracht waarlangs zwijnen veelvuldig migreren net als de mogelijkheden tot compartimenteren middels rasters. Het is nog niet zo ver, maar omstandigheden kunnen snel wijzigen. Vanuit Overijssel en het ministerie zal ook afstemming en overleg gepleegd worden met de andere aangrenzende provincies.

Hygiënemaatregelen
De Jagersvereniging heeft gevraagd aan de overheid om adviezen en maatregelen die voor jagers van toepassing zijn nog eens helder te formuleren zodat jagers optimaal geïnformeerd kunnen worden.  Met klem wordt iedereen die met varkens in contact komt of in Overijssel jaagt (op wilde zwijnen) extra alert te zijn op verdachte omstandigheden en sterfgevallen onder gehouden varkens of wilde zwijnen. Blijf vooral van de kadavers af en meld het direct.

De Jagersvereniging houdt u van verdere ontwikkelingen op de hoogte.