Foto: Anoeska van Slegtenhorst

Kasteel Amerongen & Jagersvereniging actief op Natuurwerkdag

Tijdens de Natuurwerkdagen wil de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging in samenwerking met Kasteel Amerongen u kennis laten maken met het eendenkorven vlechten. Een ervaren eendenkorvenvlechter begeleidt u deze middag tijdens het vlechten van de eendenkorven. De zelf gevlochten eendenkorf mag u mee naar huis nemen. De middag wordt afgesloten met een rondleiding over het landgoed door tuinbaas Ruud Elbertse.

Vanaf 1970 zijn de aantallen broedende wilde eenden in Nederland toegenomen, en na 1990 weer afgenomen tot de aantallen van 1970. Die afname van broedende wilde eenden nemen wordt alleen in Nederland waargenomen, elders in Europa nemen de aantallen juist licht toe. Uit eerder onderzoek van Sovon blijkt dat de lage kuikenoverleving een waarschijnlijke oorzaak is van de afname.

De wet verplicht jagers te zorgen voor diersoorten die in hun veld voorkomen. Daarom vlechten en plaatsen jagers van oudsher broedkorven voor de wilde eend. Hiermee beschermen ze de eend en de eieren tijdens de broedperiode tegen bijvoorbeeld predatoren en hevige weersomstandigheden.

Aanmelden? Kijk op de website van de Natuurwerkdag.

Deze activiteit is uitsluitend bedoeld voor niet-jagers