Jagersvereniging: ‘Publiek aantoonbaar onjuist geïnformeerd’

Spotje Faunabescherming definitief niet in strijd met Nederlandse Reclame Code

In de uitspraak op het hoger beroep tegen de beslissing van de Reclame Code Commissie (RCC) is afgelopen week de eerdere uitspraak van de Commissie bevestigd. Volgens het College van Beroep (College) is de uiting van het reclamespotje van de Faunabescherming waarin jagers worden vergeleken met stropers niet in strijd met de Nederlandse Reclame Code. Daarmee is de procedure beëindigd. De Jagersvereniging is teleurgesteld in de beslissing en betreurt nog altijd de polariserende werking die van de uiting uitgaat, terwijl het publiek aantoonbaar onjuist wordt geïnformeerd.

Het College begrijpt dat de Jagersvereniging het onwenselijk vindt dat jagers worden vergeleken met stropers. Er zijn immers naast de jachtakte veel meer gronden waarop zij zich positief onderscheiden van stropers. Maar volgens het College gaat het in het gewraakte spotje om een politieke uiting, en is de Faunabescherming – ondanks het werven van donateurs – geen handelaar in de zin van de wet. Daarom kan er volgens het College niet worden getoetst aan de bepalingen die de consument beschermen tegen oneerlijke en misleidende reclame. De Faunabescherming kon zich hierdoor met succes beroepen op de vrijheid van meningsuiting.

Volledige procedure doorlopen

De Jagersvereniging heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om krachtig te ageren tegen het spotje van de Faunabescherming en heeft de volledige procedure bij de RCC doorlopen. Dit mede op verzoek van tal van leden die op eigen initiatief een klacht tegen het radiospotje hadden ingediend.

De uitspraak vindt u hier

Uitspraak Reclame Code Commissie