Jachtverbod tijdens vogelgriepbuitbraak blijkt zinloos

Eén van de maatregelen bij een vogelgriepuitbraak is een gedeeltelijk jachtverbod in een gebied van tien kilometer rondom het getroffen bedrijf. In dit gebied mogen wilde watervogels niet bejaagd worden, om bij verstoring de overdracht van vogelgriep door de lucht naar pluimvee te verkleinen. Recent onderzoek van Wageningen Bioveterinary Research (WBVR) wijst uit dat het risico op de overdracht van het virus door de lucht verwaarloosbaar is. De Jagersvereniging vindt het daarom zinloos om het  jachtverbod rondom besmette gebieden te handhaven.

Op het moment dat er op een (pluimvee)bedrijf of bij een vogelhouder vogelgriep is geconstateerd worden er door de rijksoverheid beperkende maatregelen ingesteld om verdere besmettingen te voorkomen. Zo worden de vogels van een besmette locatie geruimd en geldt er in een straal van 10 kilometer een vervoersverbod èn dus ook een jachtrestrictie.

Verstorende activiteiten
Diverse jagers kunnen hierdoor al maanden geen beheer of schadebestrijding kunnen uitvoeren. Dit betekent dat de schade aan bijvoorbeeld landbouwgewassen toeneemt.

Anderzijds mogen andere ‘verstorende’ activiteiten in besmette gebieden wel doorgaan. Dit zorgt voor veel onbegrip bij jagers. Denk bijvoorbeeld aan surfplassen, welke vorig week tijdens het mooie weer drukbezocht worden door recreanten en surfers. Ook militaire oefeningen in besmette vogelgriepgebieden zorgen voor de nodige verstoring van wilde watervogels.

‘In mijn jachtveld vinden er nu al een aantal dagen militaire oefeningen met helikopters plaats. Ze vliegen laag over de polder waardoor al het waterwild opvliegt. Het is onbegrijpelijk dat dit wel kan plaatsvinden en dat het beheer en schadebestrijding hier niet door kan gaan. Er zijn faunabeheerplannen gemaakt met afschotdoelstellingen, maar door al de jachtverboden zijn deze niet te behalen’, aldus jager Piet Oosterwijk.

Nederlandse Vakbond van Pluimveehouders ziet jachtverboden graag verdwijnen
Ook Bart-Jan Oplaat, voorzitter van de Nederlandse Vakbond van Pluimveehouders ziet de lokale jachtverboden graag verdwijnen: ‘In onze optiek zorgt de jacht op wilde watervogels in de buurt van met vogelgriep besmette gebieden er juist voor dat mogelijke zieke watervogels ver weg blijven van het gehouden pluimvee. Er zijn nu zoveel vogelgriepbesmettingen in het land dat lokale jachtverboden zinloos zijn. Besmette wilde watervogels houden zich niet aan 10-kilometergrenzen. ‘

De Jagersvereniging is van mening dat jagers het waterwild niet meer verstoren dan bijvoorbeeld recreanten, verkeer of agrarische bezigheden. Nu ook nog uit onderzoek blijkt dat de kans op besmetting van pluimvee via wilde watervogels ongeveer nihil is, kunnen de jachtrestricties volgens de Jagersvereniging per direct worden opgeheven.