Geschillencommissie blikt tevreden terug op vijfjarig bestaan

De Stichting Geschillenafhandeling Landelijke Jagersverenigingen (SGLJ) vierde afgelopen week in Soest haar vijfjarig lustrum. Tijd om terug te blikken met het bestuur, de betrokken mediators, bindend adviseurs en de voorzitters van de Jagersverengingen, Theo ten Haaf en René Leegte. Voorzitter van de SGLJ, Mr. Pieter de Savornin Lohman benadrukte dat hij de processen voor de beslechting van geschillen naar de toekomst toe graag strakker wil trekken en verder wil professionaliseren.

Sinds de oprichting op 1 november 2018 heeft de geschillencommissie vijftig zaken behandeld. Verreweg de meeste geschillen werden aangebracht door een individuele jager tegen een WBE-bestuur. Dat waren er in totaal 33. De meeste van de vijftig zaken zijn inmiddels opgelost, dankzij mediation of een bindend advies. Andere zaken lopen nog of de betrokken partijen konden tijdens het proces uiteindelijk toch tot elkaar te komen.

Glansrijk geslaagd

Het doel van de SGLJ is om te bemiddelen en gezamenlijk een oplossing te zoeken in conflicten waarbij jagers en WBE’s zijn betrokken. Overigens niet geheel vrijblijvend. De geschillencommissie is bij zowel de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging als de NOJG in de statuten verankerd. Het doel is om ‘gedoe op de werkvloer’ niet te laten escaleren en bij de rechter te laten belanden. In deze missie is de SGLJ in de afgelopen vijf jaar glansrijk geslaagd. In slechts één geval werd alsnog de gang naar de rechter gemaakt.
Tijdens de bijeenkomst nam het bestuur met een dankwoord van de voorzitter afscheid van secretaris Rinus Jeremiasse. Zijn positie wordt opgevuld door Leo Doeve die ook bij de bijeenkomst aanwezig was.

In de volgende editie van De Jager volgt een uitgebreid verslag van de bijeenkomst, waarbij onder meer dieper wordt ingegaan op de toekomstvisie van de SGLJ.

Meer weten over de oprichting van de SGLJ

Lees hier verder