Foto: Erik van Til

Gert Leferink gelukkige winnaar warmtebeeldkijker

Afgelopen jaar hebben meerdere leden meegeteld met het pilotonderzoek Een verschil van dag en nacht: onderzoek naar verschil dag- en nachtzichttellingen.  Onder de deelnemers werd een gloednieuwe warmtebeeldkijker verloot (beschikbaar gesteld door firma Lahoux). De winnaar, Gert Leferink, was blij verrast met de warmtebeeldkijker. Op 9 februari werd de kijker door hem in ontvangst genomen op het bureau van de Jagersvereniging. Hij ging naar huis met een bos bloemen en een compacte Lahoux handspotter. Deze warmtebeeldkijker, met een groot temperatuurbereik, is dag en nacht inzetbaar.

Gert Leferink is parttime Boa en jachtopzichter voor WBE de Vechtstroom en het landgoed De Groote Scheere. In zijn functie ziet hij zichzelf ook als belangenbehartiger voor de plaatselijke jagers. Gert vond het belangrijk om met het onderzoek mee te doen, omdat de hazentellingen die het haas op de Rode Lijst lieten belanden niet het juiste beeld geven van de werkelijke stand van de hazenpopulatie. Het tellen met een warmtebeeldkijker tijdens het onderzoek leverde ook memorabele momenten op voor Gert. Tijdens een avondtelling in het onderzoek zag hij namelijk, voor het eerst van zijn leven, een zogende haas.

Roy ter Wolde, salesmanager Lahoux Optics, hecht grote waarde aan het eerlijke verhaal dat moeten worden verteld over de hazenstand. Daarom heeft Lahoux voor de verloting een warmtebeeldkijker beschikbaar gesteld. Daarnaast denken zij dat het waardevol is om de huidige telprotocollen uit te breiden met nachttellingen. Dit omdat dagactieve zoogdieren steeds meer schemer- en nachtactief worden.

De Jagersvereniging en Lahoux wensen Gert Leferink veel mooie observaties toe met zijn nieuwe kijker.

De Jagersvereniging wil via deze weg nogmaals eenieder bedanken die heeft bijgedragen aan het onderzoek. Momenteel worden de resultaten geanalyseerd.