Foto: Bas Worm

‘Gelderland is verplicht wolf beter te beschermen tegen aanrijdingen op de Veluwe’ – De Stentor

Naar aanleiding van het bericht over de doodgereden wolf begin maart laat natuurbeschermingsjurist Arie Trouwborst vandaag in De Stentor weten dat de provincie Gelderland verplicht is wolven beter te beschermen tegen aanrijdingen. Wanneer de provincie onvoldoende maatregelen treft, voldoet ze waarschijnlijk niet aan de Europese Habitatrichtlijn, aldus Trouwborst.

Het gaat om plekken waar de wolf de meeste risico’s loopt. En die kans is groter bij wolven die zich in een bepaald gebied gevestigd hebben. Trouwborst: ‘In theorie kunnen aanrijdingen overal gebeuren, met zwervende wolven. Daar kan je moeilijker maatregelen tegen treffen. Dat ligt anders in gebieden waar de wolf zich vestigt.’

Zoogdiervereniging: rasters bij alle N-wegen

De Zoogdiervereniging pleit voor rasters rond alle N-wegen op de Veluwe, gecombineerd met oversteekplaatsen en ecoducten. Provincie Gelderland laat weten nog geen maatregelen in voorbereiding te hebben.

Lees meer op De Stentor.nl

'Gelderland is verplicht om wolf beter te beschermen tegen aanrijdingen op de Veluwe'