Foto: Tom de Rooij

Europees verbod op jacht in beschermde gebieden verworpen – FACE

Het voorstel van de Europese Commissie voor een algemeen verbod op de jacht (en visserij) in een nieuwe categorie strikt beschermde gebieden is verworpen door de lidstaten. Dit verbod moest deel uitmaken van de Biodiversiteitsstrategie 2030 van de Europese Commissie.

Het voornemen om 30% van land én zee te beschermen, en 10% daarvan strikt te beschermen, staat als een huis in het kader van de Biodiversiteitsstrategie 2030. Echter moest er nog een omschrijving komen van de activiteiten die verboden zouden worden in (strikt) beschermde gebieden. Onder andere jacht en visserij zou verboden worden in deze gebieden. Het doel van deze maatregel was gebieden met een hoge biodiversiteit te beschermen. Belangrijk is dat de jacht de natuurlijke processen van deze habitattypen niet verstoort. Integendeel, de inspanningen van jagers zijn belangrijk bij het beheer van beschermde gebieden. Gelukkig dachten de lidstaten hier ook zo over.

FACE en Jagersvereniging actief verzet tegen jachtverbod
FACE, onze Europese koepelorganisatie, heeft zich actief verzet tegen het onterecht verbieden van de jacht. Daarnaast benadrukt zij dat jagers een sleutelrol spelen bij het beheer van beschermde gebieden in Europa. Ook als Jagersvereniging riepen wij het ministerie en de Europese Commissie op om in samenwerking te zoeken naar initiatieven die biodiversiteit en ons landschap in standhouden en het verbod op jacht en visserij te schrappen als maatregel. De brief welke destijds aan het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit is toegestuurd is hier te vinden.

Lees het hele bericht op de website van FACE

MOVE TO BAN HUNTING IN 10% OF THE EU CONSIDERED UNJUSTIFIED BY MEMBER STATES