Foto: Tonny Lenselink

Eerste eendenbroedkorven-drive through in Lochem

Lokale jagersvereniging verstrekt 53 gratis broedkorven aan leden

Lochem – In het Gelderse Lochem werd zaterdag 19 december de eerste eendenbroedkorven-drive through van ons land gehouden. De leden van de plaatselijke jagersvereniging Wildbeheereenheid Lochem konden op het erf van voorzitter en tevens akkerbouwer Menco van Weringh een gratis broedkorf afhalen. De 53 broedkorven werden door WBE Lochem gratis aan de leden verstrekt in het kader van het Jaar van de Wilde Eend; een diersoort waar jagers nauw aan verbonden zijn.

Ondanks dat de wilde eend nog steeds een van de meest voorkomende watervogels is, is er in Nederland een daling in aantallen broedparen te zien. Dit is opvallend omdat in omringende landen de aantallen broedparen toenemen. Uit eerder onderzoek van Sovon blijkt dat de lage kuikenoverleving een waarschijnlijke oorzaak is van de afname. Sovon en de Vogelbescherming riepen 2020 uit tot het Jaar van de Wilde Eend.

WBE Lochem wil daarbij aanhaken en daarom reikten Dinand Blankenberg, als lid van de faunacommissie, zaterdag samen met Menco van Weringh de korven uit die in januari en februari worden geplaatst. De gemeente is waterrijk en dus zijn er verschillende goede plekken voor de jagers om een korf te plaatsen. De leden ontvangen de korven gratis.

Het bestuur van WBE Lochem is tevreden over de actie: ‘Wij hebben eerst geïnventariseerd hoeveel mensen mee wilden doen. De animo was groot. Maar liefst 28 leden hadden plek in hun jachtgebied om één of meerdere korven te plaatsen. Vanochtend zijn er 53 korven corona-proof opgehaald en de reacties waren heel enthousiast.

Broedkorf beschermt broedende eend en eieren
De wet verplicht jagers te zorgen voor wildsoorten die in hun veld voorkomen. Daartoe behoort ook de wilde eend. Om die reden plaatsen jagers al van oudsher broedkorven voor de wilde eend. Hiermee beschermen ze de eend en de eieren tijdens de broedperiode tegen bijvoorbeeld predatoren en hevige weersomstandigheden. Uit onderzoek blijkt dat minstens 60% van de wilde eenden nesten verloren gaat. Daarom is het belangrijk de korven te plaatsen.

Onderzoek naar effect broedkorven
In het kader van het Jaar van de Wilde Eend doet de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging in 2020 en 2021 onderzoek naar het effect van broedkorven op het nestsucces van de wilde eend. Zij roept daarom jagers op om broedkorven te plaatsen en het nestsucces te melden. Ook de jagers die vanochtend de broedkorven gekregen hebben, gaan meewerken aan het onderzoek. Zij zullen de resultaten na het broedseizoen doorgeven.