Foto: Wouter Klaase

Blijf alert, mei is dé piekmaand van wildaanrijdingen

Het hele jaar door vinden wildaanrijdingen plaats. De dieren die het meest worden aangereden zijn reeën, zwijnen, dassen, damherten en edelherten. Waarbij het ree er qua aantal fors bovenuit steekt.

Allereerst omdat het aantal reeën de afgelopen zestig jaar in aantal is vertwintigvoudigd van circa 5.000 in 1950 tot ver boven de 100.000 stuks vandaag de dag. Daarnaast komen reeën vrijwel overal in Nederland voor en kent ons land veel bebouwing.

Jaarlijks worden er tussen de 12.000 en 15.000 reeën aangereden weet Gijs van Aardenne van Stichting Wildaanrijdingen Nederland te vertellen. De meimaand is een belangrijk piekmoment in deze aanrijdingen. In deze periode worden de jaarlingen verdreven uit het territorium om plaats te maken voor de kalven. Jong en onervaren letten ze vaak niet goed genoeg op bij de drukke wegen. De aangereden dieren zijn dan ook vaak tussen de 1 en 2 jaar oud.

Wat als het wel misgaat?

Als er een aanrijding heeft plaatsgevonden ligt de regie in de meldkamer van de politie (0900-8844) waarna een jager komt assisteren bij de aanrijding. Opletten is altijd van belang en meestal is een aanrijding niet te voorkomen, maar wees in de meimaand extra alert op overstekend wild en pas waar mogelijk je snelheid aan.