Minister Grapperhaus laat zich informeren over meerwaarde geluiddemper

Op maandag 1 april bezocht minister Grapperhaus van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (J&V) het bestuur van de afdeling Limburg van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging. Onderwerp van gesprek was de meerwaarde van het gebruik van geluiddempers voor vrijwillige jagers. Ook CDA-gedeputeerde Hubert Mackus was hierbij aanwezig.

Tijdens het werkbezoek kreeg minister Grapperhaus door meestergeweermaker Michiel Hendrix het gebruik en de meerwaarde van de geluiddemper uitgelegd. Zo maakt de geluiddemper de bejaging van wilde zwijnen effectiever,  wat gezien de oplopende stand en de dreiging van een uitbraak van Afrikaanse Varkenspest hoge prioriteit heeft. Ook beschermt de geluiddemper de vrijwillige jager tegen ernstige gehoorschade.

Vervolgens werd op de schietbaan van KSV Limburgia in Linne door Hendrix verschillende schoten afgevuurd; enkele met en enkele zonder geluiddemper. Voor alle aanwezigen was het verschil in geluidsniveau opvallend. Ook het verschil in terugslag was merkbaar voor schutter en omstanders.

Grapperhaus erkent positieve effecten geluiddemper

Grapperhaus erkende de positieve effecten van de demper en gaf aan te begrijpen dat jagers graag de demper gebruiken tijdens het schieten met de kogelbuks. Hij was uitgenodigd door  de provincie Limburg voor zijn werkbezoek omdat deze provincie in een eerder stadium al ontheffing heeft verleend voor het gebruik van de geluiddemper op de grofwildbuks. Die kan tot op heden nog niet ingezet worden vanwege een nog ontbrekende toestemming van het ministerie van Justitie & Veiligheid.

Pleidooi Jagersvereniging: Maak geluiddemper mogelijk voor álle jagers

De Jagersvereniging is voorstander van het gebruik van geluiddempers door vrijwillige jagers. Op dit moment is de geluiddemper in Nederland alleen toegestaan voor jagende boswachters in dienst van bijvoorbeeld Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer en de Landschappen. Zij mogen deze gebruiken omdat ze beroepsmatig jagen. De Jagersvereniging vindt dat het ministerie geen verschil zou moeten maken in de bescherming van de gezondheid van vrijwilligers en van beroepskrachten. Volgens de Arbowetgeving hebben vrijwilligers hetzelfde recht op bescherming tegen zware geluidsbelasting als beroepskrachten.

Van links naar rechts: Wim Grave, voorzitter Jagersvereniging Limburg, agrariër Henk Peters, minister Grapperhaus van Justitie & Veiligheid, gedeputeerde Limburg Hubert Mackus