Locatie Nimrod 2019 bekend: Landgoed Nienoord

De Nimrod, de jaarlijks terugkerende landelijke proef voor jachthonden, vindt op maandag 11 november plaats op en om Landgoed Nienoord, Leek, in Groningen.

De strijd om de kwalificatie voor een van de startplekken is nu nog in volle gang. Wie weet zich wel of niet te plaatsen voor de Nimrod 2019? Tot op het laatste moment blijft het spannend wie de uitnodiging dan ook aanneemt.

Gebruik van jachthonden is essentieel

Jaarlijks doen veel voorjagers met hun hond mee aan de jachthondentrainingen, jachthondenproeven en veldwerkwedstrijden. Niet alleen jagers maar ook bezitters van jachthonden, zonder jachtachtergrond melden zich graag aan.

Jachthonden zijn bij veel mensen populair, omdat ze een aantal aantrekkelijke eigenschappen bezitten: ze werken graag samen met mensen, zijn meestal erg vriendelijk, actief en intelligent. Het succesvol trainen van jachthonden betekent iedere dag bewust en consequent met de hond bezig zijn en veel oefenen.

Goed opgeleide jachthonden zijn onmisbaar voor de jacht. Een goede hond stelt een jager in staat om in ons waterrijke, diverse landschap het wild op te sporen en binnen te krijgen. De Jagersvereniging hecht groot belang aan een goeie jachthond.

Nimrod locatie: Landgoed Nienoord

Landgoed Nienoord onstond in de veertiende eeuw. Jonger Wigbold van Ewsum bouwde zijn Nijen Oord dat door turf rijk werd en door oorlogen verzwakt. Nu is de Borg Nienoord het gezicht van het veelzijdig landgoed. Al meer dan 20 jaar worden er de Standaard en Meervoudige Jachthonden Proeven georganiseerd.

18 best-presterende jachthonden van Nederland

Voor de Nimrod 2019 worden de 18 best-presterende jachthonden uitgenodigd. Eind oktober zal de ORWEJA bekend maken welke 18 combinaties de strijd aangaan om de Nimrod Bokaal.

In het mooie, goed geschikte landschap rondom het kasteel, zijn we dit jaar in de gelegenheid om de 3 Nimrod proeven dichtbij het kasteel uit te zetten. De grote tent staat centraal en dicht bij het kasteel waardoor de maximale loopafstand dit jaar maar 200 meter bedraagt.

Alle proeven zijn voor het publiek bijna helemaal te volgen (een beetje spanning moet er natuurlijk wel inzitten).

Bekijk hier beelden van de Nimrod 2018 in Gelderland:

Live meekijken

Indien u niet in de gelegenheid bent om naar Landgoed Nienoord af te reizen, kunt u ook live meekijken met de landelijke jachthondenproef. Vanaf 7:00 uur op NPO1 landelijke televisie.

Route

In de directe omgeving van het kasteel zijn meerdere hotels en voldoende mogelijkheden om te overnachten. Het programma zal binnenkort op onze Facebook pagina, en op Nimrodnederland.nl te vinden zijn.

Een routebeschrijving naar de Nimrod-locatie vindt u hier:

Bekijk hier alle informatie rond de Nimrod

nimrodnederland.nl