Foto: Michael Migos

Hoe krijgen we de wilde zwijnen onder controle in Noord-Brabant – ZLTO

Wilde zwijnen komen in Nederland vooral voor in twee aangewezen leefgebieden (Veluwe en Meinweg). Daarbuiten komen er honderden dieren voor in Limburg en Noord-Brabant. Ze leven daar in nulstandgebieden en breiden zich gestaag uit. In het afgelopen seizoen schoten jagers in Noord-Brabant ruim 900 zwijnen. De landbouwschade en het risico op een uitbraak van Afrikaanse varkenspest onder de wilde zwijnen in de provincie zijn groot.

Actief beheer van populaties grofwild in en buiten de leefgebieden is altijd noodzakelijk om de verschillende doelstellingen in de groene ruimte met elkaar in balans te brengen en te houden.

Jagers hebben veel middelen tot hun beschikking die in ons land zijn toegestaan om zwijnen te bejagen, alle betrokken partijen geven aan dat de jacht op wilde zwijnen belangrijk is. Het enorme aantal geschoten zwijnen geeft aan dat de vrijwillige inzet groot is.

ZLTO stelt de vraag: wat kunnen we doen om de zwijnen in Noord-Brabant onder controle te krijgen? Leden van ZLTO kunnen hierover discussiëren op het ZLTO Ledenforum. Niet-leden kunnen hun reactie kwijt onder de Facebook-post van ZLTO of hun reactie mailen naar Jeanette van de Ven van ZLTO.

Klik hier om mee te doen aan de discussie

zlto.nl