Foto: Linda Dombrovska

Europese Commissie: gezamenlijke aanpak AVP – Boerderij

Een succesvolle samenwerking tussen overheid, veterinaire organisaties en jagers is de sleutel tot succes in de bestrijding van Afrikaanse varkenspest (AVP).

Samenwerking, onderzoek naar populatiedichtheid en geplande maatregelen moeten binnen de EU op 1 lijn zitten. Dat bleek uit de conferentie ‘preparing European hunters to eridicate African Swine Fever’ die georganiseerd werd door de internationale jagersvereniging FACE en de Europese Commissie.

Samenwerking is een vereiste
FACE wil informatiebijeenkomsten zoals deze vaker organiseren in samenwerking met de Europese Commissie. “Alle Europese landen en instanties moeten weten hoe gehandeld moet worden bij een uitbraak. We hebben ervaring en kennis binnen Europa, zoals het succes van de inperking in Tsjechië. Dit moeten we delen en effectief benutten”, aldus Europarlementariër Karl-Heinz Florenz.

De boodschap van de avond was al gauw duidelijk: samenwerking op verschillende niveaus is een vereiste om AVP in Europa binnen de perken te houden. “Onderzoek en maatregelen tegen AVP zijn alleen haalbaar met voldoende menselijke inzet en met voldoende budget”, aldus Florenz.

3 manieren om snelle verspreiden tegen te gaan
Volgens Nikolaus Kriz, hoofd van de dier- en plantgezondheid unit van de European Food Safety Authority (Efsa), zijn er 3 manieren om snelle verspreiding van AVP tegen te gaan. In de kerngebieden waar AVP heerst, zijn jacht en het gebruik van lokvoer verboden. Hier moet gepland en systematisch gesurveilleerd worden. Buiten de kern- en gespecificeerde zonegebieden moet juist zeer intensief gejaagd worden. Tot slot is het zeer belangrijk besmette karkassen zorgvuldig te verwijderen. “Op kamertemperatuur blijft het virus tot 70 dagen intact”, aldus Dr. Sandra Blome van diergeneeskunde instituut Friedrich Loeffler Institut. Volgens Blome zit het grootste gevaar in ingevroren vlees: het virus kan maanden tot zelfs enkele jaren intact blijven.

Buiten de kern- en gespecificeerde zonegebieden moet juist zeer intensief gejaagd worden. Tot slot is het zeer belangrijk besmette karkassen zorgvuldig te verwijderen. Foto: Linda Dombrovska

Prijsdaling wild zwijn
Alhoewel er nog geen AVP-uitbraak in Duitsland is, zijn de afschotaantallen uit voorzorg al fors toegenomen. Afgelopen jaar werden ruim 840,000 wilde zwijnen afgeschoten. Mede hierdoor is de prijs gedaald tot € 0,30 per kilo. “Wild zwijn was tot nog toe de belangrijkste inkomstenbron van wild vlees in Duitsland. Het is financieel niet meer interessant wilde zwijnen te bejagen. Op deze manier worden jagers niet gemotiveerd”, aldus voorzitter van de Duitse jagersvereniging (DJV) Hartwig Fischer.

Zwijnen niet uitroeien
Bovendien kaart Fischer aan dat jagers wilde zwijnen niet uit willen moorden. Jagers hebben een haat-liefdeverhouding met het wilde zwijn. Aan de ene kant richten varkens schade aan landbouw, waar intens afschot noodzakelijk is. Aan de andere kant is het wilde zwijn voor jagers een traditioneel mooi bejaagbaar wildsoort. “Het is taak de varkenspest uit te roeien en niet de zwijnen”, zegt Fischer. Hij betreurt het feit dat boerenbelangenbehartigers Copa-Cogeca namens de Europese agrariërs niet aanwezig kon zijn op deze conferentie. “Dat had mooi perspectief kunnen bieden”, aldus Fischer.

Praktische uitvoering
Tot slot vraagt Fischer zich af wat jagers nog meer moeten doen dan dat zij nu al doen. “Theorie voor een methode ter bestrijding is belangrijk, maar de praktische uitvoering blijkt vaak lastig.” Als voorbeeld noemt hij de tijd en energie die jagers moeten leveren. Het komt vaak genoeg voor dat een jager de hele avond/nacht geen wild zwijn ziet, laat staan tot schot komt.

Eurocommissaris Vytenis Andriukaitis sprak naar aanleidng van de conferentie ‘preparing European hunters to eridicate African Swine Fever’ een videoboodschap in: