Zorgboerderij helpt natuurorganisaties met biotoopverbetering

TUBBERGEN – Kleine natuurgebieden in de gemeente Tubbergen worden de komende tijd onder handen genomen door bewoners van zorgboerderij De Korenschoof. Deze biotoopverbetering is noodzakelijk om de natuur in stand te houden en beter te maken. Staatsbosbeheer (SBB), Wildbeheereenheid Tubbergen (WBE) en de Korenschoof sloegen de handen ineen toen Peter Venhuis van de WBE het idee opperde om van de werkzaamheden een dagbesteding te maken voor De Korenschoof. Alle betrokken partijen zijn inmiddels enthousiast over de nieuwe ‘coalitie’. “En het belangrijkste is dat het goed is voor de natuur”, aldus boswachter Jeroen Buunen.

Bewoners van De Korenschoof zagen en hakken of het een lieve lust is. Bomen worden gekapt, snoeihout wordt afgevoerd en de kikkerpoel krijgt een opknapbeurt. Het project is drieledig: naast een nieuwe dagbesteding kunnen bewoners lerend werken en vindt er noodzakelijke bosbouw plaats. De Korenschoof biedt (crisis) opvang en woonruimte aan kinderen, jongeren en jongvolwassenen met een beperking. Van maandag tot en met vrijdag wordt dagbesteding aangeboden. Het nieuwe bosbouwproject is daarop een aanvulling. “De jongeren die helpen vinden het fantastisch”, laat Thijmen Asteleijne, teamleider bij De Korenschoof, weten. “En fanatiek dat ze zijn. De biotoopverbetering vormt een perfecte dagbesteding. Waar de instanties mee verlegen zitten, zitten wij juist om verlegen.”

Meer dan alleen jagen
“Veel mensen denken dat jagers de hele dag alleen maar met een geweer rondlopen”, zegt Miriam ten Velde van de WBE. “Ze weten vaak niet dat wij ook wildtellingen doen en proberen om de biologische leefomgeving van dieren zo optimaal mogelijk te maken en te houden. Dit project is daar een voorbeeld van.” Regio Tubbergen bestaat uit veel kleine natuurgebieden. Voor Staatsbosbeheer is het een onmogelijke taak om het onderhoud van de in totaal tienduizend hectare voor eigen rekening te nemen. De werkzaamheden gingen van start met de aanpak van de kikkerpoel in de buurt van de zorgboerderij. “Deze is zo’n tien jaar geleden aangelegd maar was bijna helemaal dichtgegroeid”, legt Ten Velde uit. “Er is een stuk berkenbos omgezaagd. Dit hield het licht tegen en zonder licht is er geen leven. Daarna is de poel uitgebaggerd zodat het milieu voor kikkers, salamanders en oeverplanten geoptimaliseerd wordt.”

Gesloten portemonnee
Na het dreggen van de kikkerpoel zijn inmiddels hele stukken bossen onder handen genomen door bewoners van de Korenschoof. “De samenwerking gaat met gesloten portemonnee”, licht Astelijne toe. “Het hout dat wordt verkregen door de snoei mogen wij verkopen. De opbrengst komt daarmee ten goede aan de zorgboerderij.” Jeroen Buunen vervolgt: “Als sociaal maatschappelijke organisatie proberen we ook om projecten sociaal uit te werken. Ik denk dat we kunnen spreken over een win-winsituatie. Samen met WBE hopen we een voorbeeldfunctie te zijn voor overige regio’s.”

Kettingreactie
De werkzaamheden van de jongeren zou volgens de betrokken partijen weleens een kettingreactie teweeg kunnen brengen. Asteleijne: “We zijn bij de Oosterikserf actief geweest en ook Landgoed Baasdam staat nog op de onderhoudsagenda. Eigenaren van grond waar onderhoud nodig is, zijn van harte welkom om bij De Korenschoof aan te kloppen voor hulp.” Buunen hoopt dat de samenwerking tussen de drie organisaties in stand blijft in de toekomst. “Er is nog veel meer terrein dat onderhoud vergt”, laat hij weten. “Vanwege de natuurlijke cyclus is het werk eigenlijk nooit af. Het mooie is dat De Korenschoof zelf gereedschap heeft aangeschaft. Tot eind maart kan er nog gewerkt worden in de bossen. Op 15 maart begint het broedseizoen en moeten we de natuur met rust laten. Daarna hopen we dat we wederom een beroep kunnen doen op bewoners van De Korenschoof.”

Meer weten over de WBE Tubbergen?

WBE-tubbergen.nl