temp.

Zonder pistool durft de boswachter het bos niet in – NRC

NRC Handelsblad: Zonder pistool durft de boswachter het bos niet in

De politie pakte deze week tien man op, verdacht van stropen en illegale wapenhandel. „Stropen is goeie business”, weet de jachtopziener. En de pakkans is klein. Het gebeurde drie jaar geleden en boswachter Hans van der Weele weet het nog goed. „Ik was samen met een brigadier van de politie te voet aan het surveilleren. We hoorden gekraak in het bos. Zien we ineens een man die een ree bovenop een ander ree legt. Aan de rand van het bos, bij z’n auto, klaar om in te laden. (…)

Beschermde diersoorten

Het debat over het toezicht in het buitengebied laait weer op, nu justitie deze week bekendmaakte tien mensen te hebben aangehouden in de omgeving van Barneveld op verdenking van het stropen van wild en illegale wapenhandel. De politie nam tientallen wapens in beslag, waaronder dubbelloops hagelgeweren, kogelgeweren, een handvuurwapen, alarmpistolen en een stroomstootwapen, geluiddempers en munitie, alsmede een grote hoeveelheid illegaal geschoten vlees van beschermde inheemse diersoorten, en twee voertuigen. (..)

Stropen is „goeie business”, vertelt Aart van Dorland, boswachter en jachtopzichter in de Betuwe en op de Utrechtse Heuvelrug. Het wild – en niet te vergeten ook vis als paling en snoekbaars, mosselen en oesters – wordt verkocht aan „restaurantjes” of wordt verhandeld op de zwarte markt. Ook worden „goeie prijzen” betaald voor bijvoorbeeld een kalf van een reegeit. „Die zijn geliefd om op te zetten.” (…)

De Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging vindt, in reactie op de „schrikwekkende” vondst van het wapenarsenaal in Barneveld, dat het toezicht in het buitengebied „onder een acceptabel minimum” is gedaald. Directeur Laurens Hoedemaker: „Vroeger had Nederland de veldpolitie, het buitengebied was haar exclusieve werkterrein. Door wijzigingen in de politieorganisatie, al dan niet geleid door bezuinigingen, is deze tak van de politie uit het buitengebied verdwenen. Het toezicht wordt nu onder meer gedaan door een groot korps vrijwilligers, waaronder veel jagers en lokale jagersverenigingen, samen met buitengewoon opsporingsambtenaren, de boa’s. Anders dan de veldpolitie heeft de boa minder bevoegdheden, tijd en middelen om op te treden tegen criminaliteit. Op vormen van georganiseerde stroperij is de boa niet toegerust.”

Helemaal mee eens, zeggen ze bij Staatsbosbeheer. „Wij hebben onvoldoende geld om het toezicht te versterken.” Ja, het Rijk heeft eerder een ton extra ter beschikking gesteld, bedoeld om mensen op te leiden. „Maar dat is veel te weinig”, aldus de woordvoerder van Staatsbosbeheer. „Het is vrijwel niets vergeleken bij wat wij jaarlijks alleen al kwijt zijn aan het opruimen van drugsafval. Anderhalf miljoen euro.” Ook Vereniging Natuurmonumenten vindt het tijd worden voor extra geld. Of meer assistentie door de politie. „Wij roepen altijd assistentie van de politie in.”

U kunt dit artikel uit het NRC Handelsblad van 19 augustus verder lezen op Blendle.

NRC Handelsblad

Verder lezen op Blendle