temp.
24°
Foto: VidiPhoto

’Ze schiet als een scheermes’ – De Telegraaf

Vrouwen dringen door in mannenbolwerk van de jacht

Het aantal vrouwen dat jaagt is hoger dan ooit. De feminisering is definitief doorgedrongen in wat ooit een elitair bolwerk van mannen was. „Vrouwen schieten ook beter”, zegt Pascal de Valk (31). Ze is waarneemster bij het jachtexamen dat gisteren werd afgenomen in Biddinghuizen.

Onophoudelijk klinken geweerschoten bij schietbaan Dorhout Mees. De theorie-examens werden eerder in april al afgenomen, maar voor het praktijkgedeelte moet je in de landelijke Flevopolder zijn. Ruim achthonderd jachtcursisten maken zich dezer dagen op voor drie wettelijk verplichte praktijkonderdelen van het jachtexamen: hagelschieten, kogelschieten en jachtpraktijk. Bijna 14 procent van de examenkandidaten is vrouw. De cijfers spreken voor zich: het cursusjaar van 2004-2005 telde 54 vrouwen, afgelopen seizoen namen 121 vrouwen aan de opleiding deel, zo stelt Stichting Jachtopleidingen Nederland (SJN).

Dat ziet ook de 27-jarige Linda, als instructrice werkzaam op de schietclub. Gisteren deed ze zelf examen en slaagde glansrijk. „Ze schiet als een scheermes”, klinkt het respectvol op het terras voor de schietbaan waar op kleiduiven geschoten wordt. Dat meer vrouwen jagen komt volgens Linda doordat meer bekend wordt over misstanden in de bio-industrie. „Vrouwen denken na over de vraag waar vlees vandaan komt. Zo krijgt de jacht een doel. Het is niet meer schieten om het schieten. Dat trekt vrouwen aan.”

Pascal denkt dat goed voorbeeld doet volgen: „Vrouwen zijn meer zichtbaar in de jacht. Dat spreekt aan en stimuleert andere vrouwen om ook te gaan jagen.” Lachend: „Veel vrouwen denken vaak dat het een mannending is, maar als ze er eenmaal van hebben geproefd, willen ze meer.”

Lees het hele artikel terug op Blendle

Blendle.com