Foto: Anoeska van Slegtenhorst

Zaagsnede – Column Oswin Schneeweisz in De Jager #13

Waarom heeft een land wel een BNP (Bruto Nationaal Product) en geen BNI (Bruto Nationaal IQ)? Misschien maar goed, want ik vrees dat een land waar Kamervragen worden gesteld over het wel of niet houden van goudvissen in een kom erg laag op de internationale BNI-ranglijst eindigt.
Wanneer in datzelfde landje ook nog een hoogleraar sociale psychologie bekend maakt dat ze (alsnog) onderzoek gaat doen naar de relatie tussen vleesconsumptie en het formaat van de piemel zakken we met het BNI nog heel veel verder onder de zaagsnede. Geer en Goor zijn er niets bij.
Hoogleraar sociale psychologie Roos Vonk wil haar onderzoek naar vleesconsumptie en mannelijke identiteit weer oppakken. U weet wel: dat nep-onderzoekje, gebaseerd op nep-data, waarmee Vonk en die andere nep-professor, Diederik Stapel, in 2011 de bietenbrug opgingen. Nu wil Vonk opnieuw gaan onderzoeken of mannen met kleine piemels en te grote ego’s (de zogenaamde ‘vleeshufters’) meer vlees eten.

Maar eens gebeld met de Radboud Universiteit, waar Vonk hoogleraar is. Laat men daar hun reputatie nog een keer bezoedelen door de hobby van Vonk? ‘U weet meer dan ik. Ik weet namelijk niets’, zegt prof. Toon Cillessen, directeur van het onderzoeksinstituut van de Radboud Universiteit. ‘Zij heeft in elk geval bij mij geen financiële ondersteuning aangevraagd, maar een hoogleraar heeft natuurlijk het recht om privé-onderzoek te doen. Al moet ze het dan wel van haar eigen honorarium bekostigen. Daar hebben wij als universiteit verder weinig over te zeggen.’ Maar ook een privé-onderzoek straalt in het geval van zo’n mediagevoelig type als mevrouw Vonk toch af op uw blazoen als serieuze universiteit? Cillessen: ‘Dat kan ik inderdaad niet ontkennen. Wij staan als universiteit voor excellent en belangeloos onderzoek. Daarom vind ik het niet handig als zij, met deze voorgeschiedenis, dit onderzoek zelf zou gaan doen. Wetenschappers horen onafhankelijk te zijn.

Zelfs de schijn van afhankelijkheid is al laakbaar.’ Als ex-voorzitter van Wakker Dier en lid van de Partij voor de Dieren lijkt Vonk de wetenschap echter voortdurend te misbruiken om haar eigen vegetarische/politieke gelijk te behalen. Wat vindt Cillessen eigenlijk zelf als ontwikkelingspsycholoog van haar onderzoeksthema? Cillessen: ‘Binnen het scala aan maatschappelijke problemen, waar wij als wetenschappers een positieve bijdrage aan kunnen leveren, is er een reeks onderwerpen die wat mij betreft een hogere prioriteit hebben.’

Dat is wel heel diplomatiek gesproken. Hoe dan ook, Vonk mag het binnenkort allemaal komen uitleggen aan de directeur van het onderzoeksinstituut. Want hij wil op korte termijn een goed gesprek met haar. Het geeft te denken dat een universiteit, die zich laat voorstaan op onafhankelijk en kritisch onderzoek, zich lieert aan een hoogleraar aan wie op zijn minst de schijn van ideologische en morele belangenverstrengeling kleeft.

Oswin Schneeweisz

Oswin Schneeweisz werpt een persoonlijke blijk op actuele onderwerpen uit de wereld van radio, krant, televisie en internet.