Foto: RTV Drenthe

‘Wolf doodgereden op A28 tussen Hoogeveen en Meppel’ – RTV Drenthe

Op de A28 tussen Hoogeveen en Meppel is deze week vermoedelijk een wolf doodgereden.

Het dier is voor onderzoek naar de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit van Utrecht gebracht. “Daar wordt gekeken of het echt een wolf is”, zegt Kim de Vries van de provincie Drenthe. Volgens haar lijkt het op het eerste gezicht wel om een wolf te gaan.

Standpunt Jagersvereniging over wolven
De wolf heeft zich in Duitsland de afgelopen jaren in hoog tempo in westelijke richting verspreid. In het voorjaar van 2015 dook een wolf op in Nederland. Verwacht wordt dat in Nederland in de toekomst sporadisch enkele solitaire, zwervende wolven voor gaan komen. Vestiging van wolven (roedels) is mogelijk, maar lijkt in ons drukke land weinig aannemelijk. Het zeer intensieve landgebruik, het vele (huis)vee dat buiten loopt en de versnippering van het landschap door wegen maken een ongestoord verblijf niet waarschijnlijk. De wolf is een streng beschermde Europese soort en kan in Nederland natuurlijk voedsel vinden (ree, edelhert, wild zwijn).

Meer weten over wolven in Nederland (partnerorganisatie)

WolveninNederland