Wildplukkers verenigen zich in gilde – De Gelderlander

BEEK-UBBERGEN – Noten, vruchten of paddenstoelen plukken voor de maaltijd is populair. Het Wildplukkers Gilde is in oprichting. Speciaal voor de kenners die weten wat je wel en niet moet plukken en eten. De borden met de verordening dat je niet van de paden af mag, zijn bij de meeste toegangswegen van natuurgebieden verdwenen. Het symboliseert het anders denken over de bossen in Nederland.

Wormen

“20 jaar geleden was alles in het bos vies. De Unicura-generatie, noem ik die tijd. Je moest vooral op de paden blijven, niet in de modder spelen en naderhand goed je handen wassen. En vooral niets eten want daar kreeg je wormen van. Dat is veranderd”, zegt Thomas van Slobbe uit Beek- Ubbergen. Hij zet zich in voor natuur als directeur van Stichting Waarde en is zelf fervent wildplukker.

Scharrelen

Van Slobbe ziet een toenemend verlangen van mensen om de natuur in te gaan en daar hun eigen eten bij elkaar te scharrelen. Reden om het Wildplukkers Gilde op te richten om kennis te verzamelen en te delen tussen wildplukkers.

Lees verder in de Gelderlander

Draagvlak voor duurzame benutting van het landschap

Zest Marketing (2015) deed een representatief onderzoek met 3000 respondenten naar de opinie en perceptie van de Nederlandse bevolking met betrekking tot de benutting van fruit, honing, kastanjes, paddenstoelen en wild in het landschap.

Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat:

• 56% van de Nederlanders voorstander is van duurzame benutting van fruit, groente en wild uit het landschap (38% neutraal).
  • 62% vindt het belangrijk te weten waar voeding vandaan komt en wat er mee gebeurt in het productieproces (31% neutraal).

Jagen en duurzaam voedsel

Het project 'Lekker Landschap' van Landschapsbeheer Nederland en Stichting wAarde

lees verder op de website van Lanschapsbeheer NL